EU ger klartecken för jätteprojekt i Göteborgs hamn — startar omedelbart.
Som Transportnytt har rapporterat om tidigare består projektet Skandiaporten i Göteborgs hamn av två delar: dels en fördjupning av den norra farleden, dels en kajförstärkning vid containerhamnen (Skandiahamnen).
Projektet har varit redo att starta en längre tid, men eftersom den svenska staten är delfinansiär har EU behövt granska det hela så att det inte rör sig om ”otillbörligt statsstöd”.
Efter att EU-kommissionen i veckan gett sitt godkännande är det en lättad hamn-vd som nu kan starta igång projektet på allvar:
– Manegen är krattad sedan länge och det är med stor tillförsikt som vi nu kan trycka på knappen och skrida till verket i det här projektet som är så viktigt för svensk industris konkurrenskraft. Det är hög tid att vi kommer i gång, kommenterar Göran Eriksson, vd för bolaget Göteborgs Hamn.
Skandiaporten är ett samverkansprojekt där Göteborgs Hamn ansvarar för kajåtgärder i Skandiahamnen, medan Sjöfartsverket ansvarar för åtgärder i farleden.
Först ska 700 meter kaj förstärkas i Skandiahamnen, vilket är en förutsättning för att kajen ska vara redo att ta emot större fartyg än vad som är möjligt idag. Det är också en förutsättning för att Sjöfartsverket ska kunna starta muddringsarbetet i 5 kilometer av den norra farleden, där 11 miljoner kubikmeter lera ska grävas upp.
Närmast ska en projektorganisation formeras och kontor etableras i anslutning till Skandiahamnen inför det första spadtaget som beräknas tas i februari månad 2024.
FAKTA OM SKANDIAPORTEN
— Vad: Fördjupning av den norra farleden till Göteborgs hamn, från dagens 13,5 meters maximalt djupgående till 17,5 meters maxdjup. Dessutom förstärkning av kajen vid Skandiahamnen med tillhörande fördjupning närmast kaj.
— Varför: Dagens största oceangående containerfartyg har för stort djupgående för att kunna anlöpa Göteborgs hamn fullastade.
— Budget: 2,8 miljarder kronor (2017 års kostnadsläge), där Göteborgs Hamnstår för 1,25 miljarder kronor.
— Byggstart: kajförstärkning feb-mars 2024, muddringsarbeten farleden: Q3 2026.
— Färdigställande: Q4-2027/Q1-2028.