LÅNGLÄSNING: Så ska Göteborgs hamn förberedas för att kunna ta emot världens allra största containerfartyg även i framtiden.
Farleden till Göteborgs hamn ska fördjupas och kajen i containerhamnen förstärkas. Syftet är att kunna ta emot de allra största containerfartygen, vilka som bekant har blivit allt större.
Det är dock inte den första gången som farleden till Göteborgs hamn muddras och fördjupas. Sist det gjordes var för 20 år sedan, och då liksom nu är Jan Andersson ansvarig projektledare.
”Tar ett jättekliv igen”
— Den gången fördjupade vi så att vi kunde ta emot fartyg med ett maximalt djupgående 13,5 meter, och nu ska fördjupa så att fartygens maxdjup blir 17,5 meter. Orsaken är att de oceangående containerfartygen blivit allt större och fått ett ökat djupgående, vilket gör att de största fartygen i nuläget inte kan anlöpa Göteborg fullastade, säger Jan Andersson och förklarar att det för 20 år sedan var i princip omöjligt att förutse hur mycket fartygen skulle växa.
— Nej, det är väldigt svårt att göra den typen av prognoser. Men nu tar vi ett jättekliv igen och hoppas att det ska räcka länge. Någonstans finns det också rent geometriska begränsningar för hur stora fartygen kan bli.
Kan inte komma fullastade
Göteborgs hamn är Skandinaviens största hamn och har drygt hälften av den svenska containerhandeln. Hamnen trafikeras av över 40 containerrederier och är den enda hamnen i Skandinavien som kan ta emot de stora oceangående containerfartygen, där de allra största idag har kapacitet för att lasta över 20 000 containrar.
— I och med att de idag inte kan komma fullastade hit så blir hela logistikkedjan mycket dyrare. Det blir omlastningar och man får inte de önskade skalfördelarna, säger Jan Andersson och tillägger:
— Därför är det oerhört viktigt inte bara för oss här i Göteborg, utan för hela Sveriges import och export, att vi säkerställer att den här typen av fartyg kan fortsätta att trafikera vår hamn.
Miljardprojekt
Ett projekt av Skandiaportens omfattning — där de fysiska arbetena kommer att pågå i 3-4 år — är förstås inte billigt. Totalt uppgår kostnaden till 2,5 miljarder kronor, där staten via Trafikverket står för ena hälften och Göteborgs hamn för den andra. Projektet är uppdelat i två delprojekt: fördjupning och muddring av den norra farleden med hamnbassäng samt förstärkning av kajen vid Skandiahamnen, där containerhanteringen sker, med tillhörande fördjupning inom ett 50 meter stort område närmast kaj.
Fördjupningen av farleden är statens ansvar och utförs av Sjöfartsverket och dess entreprenörer, medan kajförstärkningen med tillhörande arbeten är hamnens uppgift. Jan Andersson förklarar att arbetet vid kajen och muddringen utmed kajen består av ett antal olika krävande moment.
— När vi nu ska öka djupgåendet i hamnbassängen så måste vi ta bort sju meter lerlager på ”utsidan” av kajen. När vi gör en sådan manöver så vill leran innanför kajen, det vill säga på ”landsidan”, glida ut i vattnet. Det vill vi förstås inte, för då får vi ett nytt Tuveras (kraftigt jordskred som inträffade i Tuve utanför Göteborg 1977 och som krävde sju dödsoffer, reds anm).
1 500 pålar
För att säkerställa att leran på insidan inte glider ut i hamnbassängen börjar man med att gräva upp terminalytan och slå ned 1 500 så kallade bankpålar som går ända ned till bergbotten. När det är gjort lägger man plattor på pålarna och fyller igen terminalområdet.
— Då har vi enkelt uttryckt avlastat terminalytan, så att leran inte kan glida ut.
Nästa moment blir att ersätta spånten i ytterkanten av kajen med en ny och kraftigare spånt.
— Många undrar kanske varför vi helt enkelt inte förlänger kajen och bygger en ny spånt några meter ut. Men eftersom containerkranarna går på räls så går inte det. Bygger vi ut kajen med 2-3 meter så tappar kranarna möjligheten att hantera de yttersta containrarna.
Ännu en etapp väntar
När den första etappen av förstärknings- och fördjupningsarbetena vid kajen är klara kommer containerterminalen att ha ett första kajläge med 17,5 meters djupgående och ett andra läge med 13,5 meters maxdjup. Det innebär att man vid ett och samma tillfälle kan hantera två fartyg, varav ett med maximalt djupgående. Planen är dock att i en andra etapp fördjupa hela Skandiahamnen ned till 17,5 meters maximalt djupgående.
— Det blir ett senare projekt, men det är målsättningen. Det kräver dock fler kranar och ytterligare utrustning på terminalen, så när det kan tänkas bli av blir en diskussion mellan terminaloperatören APM och Göteborgs hamn, säger projektledare Jan Andersson.
Pussel med leran
När det gäller fördjupningen av farleden så kommer totalt 13,5 miljoner kubikmeter lera att muddras, varav den absoluta merparten ska läggas på en anvisad plats i havet utanför Vinga. En viss del av leran, närmare bestämt 285 000 kubikmeter, är dock såpass förorenad att den inte får läggas vid Vinga. Högst sannolikt måste den istället placeras på land.
— Det blir något dyrare, kanske 100 miljoner, men det är något vi har varit förberedda på. Så just nu lägger vi pussel med var vi kan lägga massorna — det finns förstås bra mottagningsställen även på land, bland annat här i Göteborg, säger Jan Andersson och förklarar att muddringsarbetena blir en logistisk utmaning för hamnens och Sjöfartsverkets trafikledare.
— Det kommer nog att vara 2-4 mudderfartyg igång här i farleden, och de måste hela tiden samsas med övriga fartyg. Men samtidigt har vi gjort den här typen av muddring förut plus att vi underhållsmuddrar hamnen vart fjärde år, så det ska nog gå bra.
Arbetet sprids ut
På grund av arbetets påverkan på djur- och fiskliv plus att det grumlar vattnet får muddring inte ske under sommaren. Därför sprids muddringsarbetena ut under ett par år.
— Målet är att allt ska vara klart hösten 2026. Tidsplanen är därför att man ska börja muddra hösten 2024 och sedan hålla på med det fram till hösten 2026, med uppehåll för somrarna. Arbetena med kajförstärkning och fördjupning av hamnbassäng tar längre tid än muddringen, och för att även detta ska hinna bli klart till hösten 2026 måste det starta inom kort, säger Jan Andersson och förklarar att man är mer än redo att inleda förstärkningsarbetena vid kajen men väntar på ett högst avgörande besked.
Måste godkännas av EU
— Eftersom staten är med och finansierar projektet måste det prövas i EU så att det inte ses som otillbörligt statsstöd — det vill säga så att det ensidigt gynnar något part på ett otillbörligt sätt. Men även om det är en process som tar lite tid så är vi övertygade om att det kommer att gå vägen så att vi får grönt ljus, säger Jan Andersson och avslutar:
— Vår totalentreprenör NCC är redan på plats och har projekterat och gjort lite förberedande arbeten vid terminalen. Förhoppningsvis kommer det ett positivt besked från EU innan sommaren, och då kan vi sätta igång på riktigt. Så vi ligger verkligen i startgroparna.
————————————————————————————————————————————–
SKANDIAPORTEN FAKTA
Vad: Fördjupning av den norra farleden till Göteborgs hamn, från dagens 13,5 meters maximalt djupgående till 17,5 meters maxdjup. Dessutom förstärkning av kajen vid Skandiahamnen med tillhörande fördjupning närmast kaj.
Varför: Dagens största oceangående containerfartyg har för stort djupgående för att kunna anlöpa Göteborgs hamn fullastade.
Tidsplan: Trolig start sommaren 2023, färdigt hösten 2026.
Kostnad: 2,5 miljarder kronor, där staten och Göteborgs Stad står för hälften vardera.