På Gotland ska en 1,5 km lång teststräcka mellan Visby flygplats och centrala Visby byggas. Där ska en buss och en lastbil laddas med induktiv teknik under färd, alltså kontaktfritt.
– Förutom en unik elväg så inkluderar projektet även Sveriges första hel-elektriska 40-tons lastbil och en ny typ av elektrisk buss. Huvudsyftet med projektet är att bygga kunskap, säger Håkan Sundelin, som är projektledare för Smartroad Gotland, i ett pressmeddelande.
Projektet uppges bli det första i världen att testa induktiv laddning nedgrävd i vägbanan på en allmän väg för laddning under färd. Vägen ska vara klar nästkommande vinter och försöken ska sedan pågå i tre år.
Tekniken kommer från israeliska Electreon och gör det möjligt för i princip alla typer av elfordon att ladda under färd. Företaget har nyligen startar ett pilotprojekt i Tel Aviv med laddning av stadsbussar.
Projektet på Gotland har fått 91 miljoner kronor i bidrag av transportstyrelsen, resterande 25 miljoner bidrar de deltagande företagen med.
Trafikverket har byggt två elvägar med konduktiv teknik. med elskena i vägbanan eller kontaktledning i luften. Det ena är Eroadarlanda, en testbana på 10 km mellan Arlandas fraktterminal och Rosersbergs logistikområde. Det andra är en bana mellan Gävle hamn och Storvik längs Europaväg 16.
En fördel med den trådlösa laddningstekniken är att den kan delas av flera olika typer av fordon samtidigt; bussar, lastbilar och personbilar liksom självkörande fordon. Eftersom systemet grävs ner är det dessutom osynligt.