Efter terrordådet i Stockholm i april bjöd infrastrukturminister Anna Johansson in branschaktörerna för att diskutera vad man kan göra för att förhindra att det upprepas.
Det första resultatet av samtalen är en satsning på så kallad geofencing, en teknisk lösning som kan hindra fordon att köra inom vissa områden.
Tekniken håller på att utvecklas i samarbete med Volvokoncernen, Trafikverket och Scania, och ska testas i Göteborg eller Stockholm under 2018.
– Hade man haft tekniken på plats vid terrordådet hade förmodligen bilen kunnat stoppas från att köra in på Drottninggatan eller tvingats hålla lägre hastighet, säger Anna Johansson till TT.
Tekniskt finns mycket kvar att lösa. Tekniken måste säkras från intrång och hela fordonsflottan i Sverige förses med gps eller liknande positionsverktyg.
– Det blir en senare fråga. Men man kan tillföra tekniken i fordon som är berörda, man kan ställa krav på att tekniken ska finnas i bilen om man ska få köra i ett visst område, säger Anna Johansson.
I debatten efter terrordådet öppnade åkeribranschen för ny lagstiftning som skulle tvinga tillverkarna att installera stöldspärrar i nya lastbilar. Spärren skulle få stulna lastbilar att stanna automatiskt om de kommer för långt från föraren. Den frågan är fortfarande aktuell enligt Anna Johansson, men behöver samordnas på EU-nivå.
Även andra tekniska medel har också diskuterats. En lösning som man gett upp idén om så kallade biometriska nycklar som styrs med fingeravtryck.
– Vi har fått väldigt tydliga signaler från branschen om att det vore en dålig åtgärd, eftersom det skulle innebära att en lastbilschaufför skulle kunna bli kidnappad eller ännu värre, säger Anna Johansson.