Coronaviruset ser ut att slå hårt mot transporterna till och från Kina. De internationella nyhetsbreven i branschen uppger att särskilt flygfraktpriserna är rekordhöga.
Spridningen av coronavirus, som ännu inte verkar ha nått sin topp, ser ut att medföra mycket stora intäktsbortfall, rapporterar nyhetsbrevet Cargoforwarder.
Flera flygbolag har dragit ner kraftigt på trafiken. Cathay Pacific and Cathay Dragon har under i februari ställt in 783 flyg per vecka och i mars 835 flyg per vecka till fastlandsdestinationer i Kina.
För nyhetsbrevet Cargoforwarder berättar speditörerna Quick Cargo Service och EMO-Trans om att deras kunder ”betalar vad som helst för att få fram instrument, verktyg och reservdelar till sina kunder i Kina”. Men varorna staplas för närvarande på hög på flygplatserna i Europa i väntan på att trafiken kan återupptas.
I den akuta situation som uppstått har en del stora internationella företag, bland annat biltillverkare med fabriker i Kina, i samarbete med sina speditörer börjat organisera egen chartertrafik från Europa till Kina.
På sjöfraktsidan har inställda avgångar från Kina redan skapat stor oreda i tidtabellerna och kapacitetsbrist.
Analysfirman Sea-Intelligence citeras i nyhetsbrevet Loadstar och säger att fraktköparna måste bereda sig på att möta ”inte bara kapacitetsbrist den närmaste tiden, utan också kraftiga prisökningar.”
På stillahavssidan har redan 198 500 teu kapacitet tagits bort. Kapaciteten från Asien till Europa minskades med 151 500 teu, allt enligt data från Sea-Intelligence.
Sea-Intelligence räknar med att intäktsbortfallet för rederierna kan vara så högt som 300 till 350 miljoner USD i veckan, utifrån ett antaget snittpris på 1 000 USD per teu.