Efterfrågan på flygfrakt har ökat kraftigt under de senaste 18 månaderna. Det ger problem bland annat för den expansiva norska laxindustrin. Något som framkom på konferensen Nordic Air Cargo Symposium.
– Vi behöver mer fraktkapacitet. Det sa Tom Mikkelsen, chef för flygfrakt hos det stora norska laxodlingsföretaget Marine Harvest. Han talade på flygfraktkonferensen Nordic Air Cargo Symposium i Stockholm som arrangerades i mitten på april.
Lax från Norge är ett av de enskilt största varuslagen i Europa som transporteras med flyg. Konferensdeltagarna, som främst bestod av representanter från flygbolag och speditörer, lyssnade därför noga på vad Mikkelsen hade att säga.
Fredrik Wildtgrube, försäljningschef på Finnair Cargo, var ordförande för konferensen och arrangör var Lars-Gunnar Comén på Euroavia International.
Laxindustrin ökar kraftigt, volymerna kommer att åtminstone att fördubblas inom de närmaste tio åren. Deltagarna på flygfraktkonferensen fick se prognoser som pekade på tillväxtnivåer på 500 procent under de kommande decennierna. Norsk lax äts över hela världen och hållbarheten på färsk lax är högst begränsad. För färsk norsk lax som ska ätas utanför Europa finns inga alternativ till flygfrakt.
Problemen för de norska laxodlarna är brist på kapacitet och ökade fraktpriser. Enligt Tom Mikkelsen fördubblades fraktpriserna veckan före jul förra året, då den norska exportvolymerna ökar med närmare 100 procent jämfört med årsgenomsnittet.
Uppgången som förra året var högre än tio procent i Europa och del andra regioner applåderas naturligtvis av flygbolagen. Men för många transportköpare och varuägare har situationen blivit besvärlig. Till dem hör de norska laxodlarna.
Högkonjunkturen för frakten har lett till kapacitetsbrist, med följd att leveranser inte har kommit med det planerade avgångarna. Den försämrade leveranskvaliteteten är något som Tom Mikkelsen underströk att han inte kunde acceptera inför fjärde kvartalet, den kommande julsäsongen.
– Om det inte går att lösa på annat sätt så får vi helt enkelt chartra egna flyg.
Tom Mikkelsen sa också att odlarna också var beredda på att se över de egna rutinerna för att transporterna ska fungera bättre:
– Vi kommer att försöka lämna bättre prognoser. Men ni måste vara medvetna om att det är ett skördearbete och det är svårt att vara väldigt exakt när det gäller volymerna.
Rainer Müller som representerar Saudi Airlines berättade om sina planer på att etablera en ny fraktlinje från Oslo till USA. Företaget har bland annat specialiserat sig på ömtåligt och kylt gods. Det är exempelvis blomtransporter från Kenya till Europa.
Laxindustrin är i snabb tillväxt och Avinor som äger de norska flygplatserna kommer att att bygga en automatiserad godsterminal för fisk och skaldjur som ska vara klar 2020, sa Martin Langaas på Avinor. Han är direktör för fraktutvecklingen på företaget.
Den nya terminalen bli den största i världen, inriktad på fisk och skaldjur. Den kommer att vara 16 000 kvm och får kapacitet att hantera upp till 200 ton gods i timmen på ”flygsidan”. I terminalen kommer det att finnas plats för 200 flygcontainrar (ULD).
Mats Udikas