Pandemin med låga priser gör att det just nu är lika billigt att köra på fossil diesel som på flytande biogas (LBG) för åkerierna. LBG ger å andra sidan ett bättre miljösamvete och anseende och en stabilare prisbild, tycker man på Alfredsson Transport som har flera LBG-bilar i sin flotta och nya LBG-bilar beställda.
Pandemin med fluktuerande priser på konventionell diesel gör att det nu är lika billigt att köra på diesel som på flytande biogas (LBG). Det säger Magnus Alfredsson som äger Alfredsson Transport i Norrköping tillsammans med sin bror Erik.
Alfredsson Transport har idag cirka 60 bilar i flottan varav fem bilar drivs på flytande biogas (LBG):
– De är beställda för LBG från fabrik, så de har en motor anpassad för LBG och kan inte konverteras för dieseldrift.
BILDEN T H: Magnus Alfredsson, delägare Alfredsson Transport.
Trots att dieseln just nu är lika billig så oroar de sig inte för att ha riskerat låsa fast sig i en dyr eller ”fel” teknik:
– Det är fossilfria bränslen och transporter som gäller inför framtiden. Att överge fordonsgasen för diesel igen vore dessutom att förstöra vårt varumärke. En annan fördel med LBG är att priserna varit ganska stabila, till skillnad från dieseln som ju har en ganska varierande prisbild, säger Magnus Alfredsson.
Fem av Alfredsson Transports bilar är idag LBG-drivna och två nya är beställda. Leverantören av LBG-bränslet är Svensk Biogas i Norrköping.
Pierre Kjellin
Tel: 070-334 50 09