DSV:s köp av USA-baserade UTI gör det danska företaget till en global spelare på speditions- och logistikmarknaden – med 44 000 anställda, 1 100 arbetsplatser, samt 4,7 miljoner kvadratmeter lageryta.
Det var i oktober som det blev känt att DSV var på väg att köpa branschkollegan UTI, och nu i januari blev överlåtelsen klar. Med UTI:s 21 000 anställda i tillägg till DSV:s 23 000 – och med de två verksamheternas omsättning på motsvarande cirka 30 respektive 65 miljarder svenska kronor – tar den sammanslagna verksamheten en plats bland de största aktörerna på världens fragmentiserade speditionsmarknad. 800 kontor och 300 lageranläggningar, i 80 länder, kan DSV nu totalt räkna som sina.
DSV gör ett nummer av att företaget blir fyra på världsmarknaden (efter DHL Logistics, Kühne och Nagel samt DB Schenker), men mäter man sig alltså inte de mångfalt större jättarna i transportörsledet såsom UPS och Fedex.
Verksamheterna kommer att slås samman under DSV:s namn. Under en övergångsperiod rekommenderas dock kunderna att fortsätta att vända sig till sina kontaktpersoner i respektive verksamhet.
UTI:s svenska bolag UTI Logistics AB hade under det senast redovisade räkenskapsåret (2014) motsvarande 25 heltidsanställda. Företaget har kontor i Arlandastad, Göteborg och Malmö.
I en analys på brittiska logistiksajten The Loadstar sätts frågetecken för idén att UTI – som har bred global närvaro men som i väsentliga delar har gått knackigt – lätt ska kunna integreras i DSV. Skribenten Alessandro Pasetti räknar sig fram till att omkring 10 000 anställda skulle behöva lämna det sammanslagna företaget för att det skulle hitta tillbaka till de lönsamhetsnivåer som DSV är vant vid.