Den som orsakar en tågförsening måste nu också betala för det. Trafikverket har infört så kallade kvalitetsavgifter för att öka punktligheten. Utfallet från den första månaden, som var april, var att 2,3 miljoner kronor bytte ägare.
– Kvalitetsavgifterna ska inskärpa att varje försening innebär en kostnad, och kostnaden ska bäras av den part som har orsakat den. Systemet blir därmed ett bidrag till en punktligare järnväg, säger Trafikverkets ställföreträdande generaldirektör Lena Erixon.
Trafikverkets kvalitetsavgifterna infördes 1 april i år. Normalavgiften för försening är tio kronor per försenad minut och tåg. Därutöver finns särskilda tillägg om tåget är mer än en timme försenat. Totalt under april fick järnvägsföretagen betala 895 000 till Trafikverket och Trafikverket betalade 1 405 000 till järnvägsföretagen.
– Man får se det som en mjukstart. Det viktiga nu är att säkerställa att systemet fungerar och att vänja branschen vid det nya synsättet, säger Lena Erixon som menar att det behövs minst ett år av erfarenheter för att utvärdera systemet.För godstågen låg punktligheten i april på 85 procent. För persontågen låg punktligheten på 92,8 procent.
Green Cargo som är den största operatörern på godssidan uppger att deras tåg hade en punktlighet på 95,7 procent och i mars en punktlighet på 95,5 procent. Green Cargo räknar på punktlighet till kund, vilket skljer sig från Trafikverkets sätt att mäta.
Det rullande 12-månadersvärdet för punktligheten till kund är för Green Cargos godståg 94 procent. Punktligheten till kund mäts för nästan 600 000 godsvagnar årligen. Det är vagnarnas ankomstpunktlighet till kundens fabrik eller hamnspåret som mäts