Årets upplaga av mässan Logistik & Transport i Göteborg hade totalt 5060 besökare och 520 konferensdeltagare. I år samarbetade mässan med truckföretagen i Maskinleverantörerna, vilket gjorde mässan större än vanligt.
I år fyllde Transport & Logistik ut Svenska mässans alla tre stora hallar. Totalt ställde 156 företag ut. Mässgeneralen Jan Nilsson säger att mässytan i princip var utsåld.
Konferensprogrammet bjöd på en rad intressanta programpunkter med industriföreträdare och opinionsbildare som exempelvis Martin Lundstedt, Volvo AB, Niclas Mårtensson, Stena Line, Annemarie Gardshol, chef för Postnord Sverige, Fabian Bengtsson, Netonnet, professor Anne-Marie Pålsson samt trafikutskottets Anders Åkesson.
Enligt Jan Nilsson är första intrycket att besökare, konferensdeltagare och besökare lämnade mässan med nöjda miner.
– Tisdagen var fantastisk. Då hade vi hälften av våra besökare, säger Jan Nilsson. Däremot var det betydligt glesare i gångarna under måndagen och onsdagseftermiddagen.
Att mässan ägde rum en måndag till onsdag hänger samman med en späckad mässhöst, med bland annat Scanpack och en tandläkarkonferens.
– Låt mig säga så här: Under 20 år som Transport & Logistik har pågått har vi aldrig haft måndag som mässdag. Det ska inte hända igen, säger Jan Nilsson. Nästa Logistik & Transport arrangeras 5-6 november 2019, det vill säga tisdag till onsdag.
Genom mässans samarbete med Maskinleverantörerna var uppslutningen av truckföretag på mässgolvet god. Maskinleverantörernas deltagande märktes också tydligt genom Truck-SM som pågick under hela mässan. Där är också Transportnytt en samarbetspartner. Andra viktiga segment på mässan var materialhantering i stort, lagerautomation, logistik-it, logistikfastigheter och övriga infrastrukturföretag.
Men även i år stannade transportföretagen hemma från Logistik & Transport. Något som Jan Nilsson själv påpekar:
– I besökarnas utvärdering av mässan de senaste åren brukar många ge oss synpunkten att transportörerna saknas.
– I tre, fyra år har jag försökt få hit transportörerna. Jag har försökt allt men inte lyckats, säger Jan Nilsson. Han fyller också i att det just nu tycks vara så att transportörerna prioriterar olika slag av e-handelsarrangemang.
Mats Udikas