Utredningen om en vägslitageavgift lämnade fram sitt förslag 28 februari. Men regeringen tog avstånd från förslaget redan innan det överlämnats, uppger nyhetsbyrån TT. Nu startar arbetet i regeringskansliet med ett nytt förslag. (NY VERSION)
Utredningen om en vägslitageskatt lade fram sitt förslag tre månader efter den ursprungliga planen. Titeln är ”SOU 2017:11 Vägskatt”. Enligt förslaget kommer skatten att:
• gälla för svenska och utländska lastbilar och lastbilskombinationer på minst 12 ton, med undantag för bland annat utryckningsfordon och veteranlastbilar,
• tas ut med 0,38 – 1,69 kr per km, genomsnittligskatt för fordon utan drag är 0,60 kr per km och för fordon med drag 1,10 kr per km,
• ge intäkter till staten på 1,6 – 2,8 miljarder kr på kort sikt.
Men redan dagarna innan utredningsförslaget formellt lades fram tog regeringen avstånd från det genom finansminister Magdalena Andersson (s). Det skedde i en intervju med nyhetsbyrån TT.
– Bedömningen är att med det förslag som kommer så riskerar svenska åkares konkurrenskraft att försämras, och det är inte acceptabelt, säger finansminister Magdalena Andersson (s) till nyhetsbyrån TT. Utredarna har också själva påpekat att en vägslitageskatt kan innebära ett överuttag av skatter på åkarna.
Miljöminister Karolina Skog (mp) ger sitt medhåll till Andersson. Hon säger till TT att regeringspartierna är eniga och att man vill ha en vägslitageavgift som hjälper till att flytta över gods från väg till tåg och sjöfart och skapar ordning och reda i åkeribranschen.
Utredningen har inte i tillräckligt hög grad analyserat möjligheterna till geografisk differentiering säger både Andersson och Skog till TT. De preliminära förslag från utredningen som blivit offentliga har fått skarp kritik för att vara en skatt på avstånd.
Ett nytt förslag på vägslitageavgift är på gång. Det arbetet kommer att genomföras i regeringskansliet, ingen ny utredning tillsätts alltså. Ambitionen är att arbetet ska vara klart under mandatperioden, alltså senast nästa år.