Nyhetsbrevet Loadstar rapporterar om ett mindre dåligt läge för flygfrakt och stöder sig på uppgifter från Clive Data Services, Freightos och Morgan Stanley.
Flygfraktvolymerna föll dramatiskt under mars månad, men visade tecken på återhämtning under senare delen av april. Volymerna sjönk under april med 39 procent, men siffrorna för de senaste två veckorna visar att situationen blivit ”mindre dålig” – allt enligt Clive Data Services.
Clive Datas Services chef Niall van de Wouw tror att en viss liten ökning för flygfrakten ändå kan vara de första tecknen på en återhämtning. Även om det är för tidigt att säga något med säkerhet.
– Tills alldeles nyligen skulle inget flygbolag tvekat en sekund att dumpa fraktgodset för att få plats med sina passagerares bagage, berättar Niall van de Wouw vidare för Loadstar. Samma flygbolag tar nu bort sätena för att få mer plats för gods.
Han noterar också en slående stor skillnad i effekterna på prissättningen mellan flygfrakt och sjöfrakt.
– Flygfrakt från Kina har blivit 400 procent dyrare sedan januari, medan sjöfraktens priser ligger i stort sett oförändrade.
Denna optimistiska tolkning får stöd av uttalanden från investeringsfirman Morgan Stanley, vars chefsekonom Chetan Ahya citeras i Loadstar: ”ett antal av de högfrekventa indikatorer vi följer upp antyder att den globala ekonomin är på väg att plana ut”.
Ahya syftar då på stigande konsumentförväntningar och mobilitetstrender samt att minskningstakten i hushållens konsumtion är i avtagande. ”Vår tolkning är att Kinas ekonomi bottnade i februari och att euro-zonen förmodligen gjorde det i april, men USA i släptåg från slutet av april”.