WMS-utvecklaren Ongoing har vuxit sakta men säkert sedan starten för femton år sedan. Idag är man störst i Norden på WMS-system åt TPL-aktörer.
På de två översta våningarna i en toppmodern kontorsbyggnad på Chalmersområdet i Göteborg huserar mjukvaruföretaget Ongoing. Företaget utvecklar och säljer det som kallas WMS-system, vilket står för warehouse management system och på svenska blir system för lagerhantering.
Kunderna återfinns hos såväl tredjepartslogistikaktörer som e-handlare och rena varuägande företag, och enligt vd:n Fredrik Einarsson är man idag störst i Norden bland de som erbjuder WMS:er till nämnda TPL-aktörer.
— VI har totalt 550 kunder, varav ungefär hälften är rena TPL-företag. Det är antalet kunder vi utgår från när vi säger att vi är störst i Norden på lagersystem för tredjepartslogistikaktörer, säger Fredrik Einarsson.
Över 10 000 användare
Bland företagets TPL-kunder kan nämnas Aditro Logistics, E-logistik (som du kunde läsa om i Transportnytt nr 4-2023), Emotion Logistics och Boxflow. När det gäller e-handlare återfinns exempelvis Didriksons och norska Kitch’n i kundstocken, samtidigt som man alltså även säljer systemet till rena industriföretag.
Det stora antalet kunder innebär att över 10 000 användare i form av lagerarbetare loggar in i Ongoings WMS-system varje månad.
— Ursprungligen riktade Ongoing in sig på TPL-aktörerna, men för några år sedan tog vi ett medvetet beslut om att bredda oss och rikta in oss även mot e-handlare och andra företag med varu-lager. Så nu fortsätter vi att växa bland tredjepartslogistikföretagen, samtidigt som vi också växer allt snabbare även bland varuägande företag som driver egna lager, säger Fredrik Einarsson och berättar att det inte är någon större skillnad för Ongoings del att integrera en TPL-aktör eller ett varuägande bolag.
— Det som skiljer är att ett TPL-företag hanterar många olika typer av flöden i sitt system. Tar vi in en kund som inte är ett TPL-lager så är det egentligen samma integrationsprocess. Men istället sker processen bara en gång och samtidigt har den typen av kund bara en viss del av de behov som en TPL:are har.
Färdiga integrationer
En nyckelfaktor till Ongoings tillväxt är enligt Fredrik Einarsson deras målmedvetna arbete med att bygga upp ett stort utbud med färdiga integrationer till företagets WMS-system. Integrationerna finns till it-system avsedda för exempelvis affärssystem, automationsutrustning och e-handelsplattformar, däribland kända namn som Wisma, Shopify, Autostore och Fortnox.
— Ja, jag skulle vilja påstå att vi är bland de största i världen när det gäller att erbjuda färdiga integrationer åt våra kunder. Vi investerar hela tiden i ekosystemet av integrationer, säger Fredrik Einarsson och berättar att utbudet består av ett hundratal integrationer.
— Vi försöker göra integrationerna enkla, skalbara och standardiserade. Det ska vara lätt att koppla på vårt WMS-system, oavsett vilka it-system kunderna redan har. Enkelt uttryckt handlar det om att systemen ska kunna kommunicera effektivt och felfritt med varandra, säger Fredrik Einarsson och fortsätter:
— Faktum är att alla våra partnersamarbeten också bidrar till att vi får in nya kunder. Det gör att vi inte behöver arbeta särskilt aktivt med att sälja in vårt system till nya kunder, istället kommer kunderna nästan uteslutande till oss via referenser.
Direktkontakt med systemutvecklare
En annan framgångsfaktor för Ongoing är enligt vd:n Fredrik Einarsson att kunderna alltid har direktkontakt med sin egen systemutvecklare.
— Har man problem och ringer en support är det inte sällan som man hamnar hos en first line som kanske ställer frågor av typen ”har du startat om datorn?”. Hos oss kan kunden istället ringa direkt till sin utvecklingsingenjör, som har sina egna företag och sina egna kunder att ta hand om. Vår inställning är att våra kunder är kunniga och att de behöver prata med en kompetent person direkt om de har problem med något, säger Fredrik Einarsson och tillägger:
— Det blir också en kostnadsfördel för kunden om man inte behöver åka dit, utan istället kan ge snabb och kunnig hjälp direkt via telefon.
Fredrik Einarsson passar på att lyfta ytterligare en faktor som varit gynnsam för Ongoing, nämligen att systemet ända från början varit molnbaserat — ett så kallat Software as a Service-system.
— Idén bakom Ongoing var att ta fram ett lättanvänt, webbaserat WMS-system åt TPL-företagen, som deras kunder i sin tur lätt kunde logga in i. När företaget grundades för femton år sedan fanns det inga sådana molnbaserade WMS-system i Sverige. Istället tvingades TPL-aktörerna köpa in ett system för kanske en miljon kronor och installera det på sin egen server. Idag försöker många konkurrenter till oss byta över till ett SaaS-system, men det är inte alltid så lätt — det är ett helt annat arbetssätt.
Vuxit sakta men säkert
Ongoing har alltsedan starten vuxit sakta men säkert, både vad gäller antalet medarbetare, omsättning och lönsamhet. Företaget har idag 38 anställda och en omsättning på 101 miljoner kronor.
Enligt Gerhard Guron, som ihop med medgrundaren Henrik Ekman startade och fortfarande äger företaget, har det hela tiden varit en tydlig strategi att inte ta in några pengar från externa investerare.
— Det har gjort att vi sluppit ha en otålig ägare som kanske undrat varför företaget utvecklats så långsamt. Istället har vi gnetat på och låtit det växa steg för steg, i takt med kunderna. Samtidigt har vi haft en lönsam tillväxt varje år sedan starten, vilket vi är väldigt stolta över, säger Gerhard Guron, vars titel idag är affärsutvecklingschef.
— Min medgrundare Henrik Ekman har titeln mjukvaruarkitekt och är mer inriktad på själva systemet, så vi kompletterar varandra väldigt bra.
————————————————————————————————————————————–
FAKTA ONGOING
Grundat: 2008
Placering: Göteborg
Verksamhet: Utveckling och försäljning av WMS-system
Omsättning: 101 MSEK (2022)
Antal anställda: 38