Det långväga tågutbudet växer medan inrikesflyget minskar.
— Det privata resandet med tåg har utvecklats starkt sedan covid-19-pandemin, enligt Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.
Av myndighetens nya rapport ”Utveckling av utbud och priser på järnvägslinjer i Sverige 1990-2024” framgår att tågmarknaden vinner allt mer mark över inrikesflyget.
– Efter covid-19-pandemin har konkurrenssituationen med flyg och buss förändrats ytterligare och snabbtågen är i dag marknadsledande på flera långväga sträckor, kommenterar Jonathan Sundin.
Flygutbudet var förra året mindre än hälften av 2019 års nivå på de största sträckorna med trafikslagsövergripande konkurrens. Minskningen av tjänsteresor är en förklaring.
Samtidigt har har trafikutvecklingen på järnvägen generellt sett stabiliserats under de senaste två åren — detta trots att det under förra året skedde en temporär minskning i snabbtågsutbudet. Minskningen berodde på att SJ i början av året drabbades av omfattande fordonsskador, vilket ledde till fordonsbrist.
Ett utökat utbud av intercity- och regionaltåg gjorde att det totala utbudet kunde upprätthållas.