
Korttidsuthyrning av truckar ökar kraftigt. Industrin visar stark tillväxt och truckmarknaden växer med den, säger Matthias Fischer vd i Toyota Material Handlings Europabolag.
– Men samtidigt finns en osäkerhet på marknaden, truckanvändarna vill ha större flexibilitet. Därför ökar korttidsuthyrningen.
Toyotas flotta av truckar för korttidsuthyrning i Sverige har vuxit med 25 procent under de senaste två åren. Idag finns närmare 1 900 truckar i Toyotas flotta för korttidshyra. Hyrestiderna är ofta en vecka eller längre.
Siffrorna är inte unika för svensk del. Världsläget och den politiska osäkerheten gör att man nu efterfrågar korttidsuthyrda truckar i större omfattning, menar Matthias Fischer, vd för Toyota Material Handling i Europa. Han ledde Toyotas presskonferens i Hannover om Toyotas satsning på den kommande mässutställningen Cemat 31 maj – 3 juni.
Nick Ducksworth ansvarar för affärslösningar i ledningsgruppen, det vill säga service och leasingfrågor i Toyota Material Handlings Europaorganisation, gav en bakgrund.
– Tillsammans med Frankrike och Storbritannien hör Sverige till de länder där man är som mest benägen att använda rental. I Tyskland däremot är fortfarande vanligast att företaget som använder truckarna också äger dem.
I Sverige går omkring 70 procent av Toyotas truckar på långtidsrental. Då handlar det vanligen om hyreskontrakt på fem år, och sedan kanske med ett eller två års förlängning. I överenskommelsen ingår bland annat service och funktionsgaranti. Slutar trucken att fungera ersätts den. Genom att korttidshyra klarar man ofta arbetstoppar. Nackdelen är att det kostar mer. Men i gengäld vinner man flexibilitet.
Generellt sett sker en ökning med tvåsiffriga procenttal över hela Europa när det korttidshyrda truckar.
Mats Udikas