Det statliga finska postföretaget Posti tar nya tag med kontraktslogistik i Sverige och tänker köpa Aditro Logistics, landets tredje största företag på området.
Aditro Logistics ägs sedan 2012 av ledningen och Valedo Partners. Posti Oy och Valedo Partners har nu tecknat ett avtal där Posti Oy har angivit sin avsikt att förvärva hela aktiekapitalet i företaget. Ingen köpesumma har meddelats.
Aditro Logistics grundades i Jönköping 1973 under namnet Dila Logistik AB. Företaget tillhandahåller kontraktslogistik, transporter, lagerhantering, distribution och bemanning. Med sex lager i Sverige och ett i Norge har Aditro ett totalt lagringsutrymme på ungefär 230 000 kvm.
År 2019 var Aditro Logistics nettoomsättning runt 100 miljoner euro, motsvarande 1,1 miljarder svenska kronor. Företaget har 1 100 heltidsanställda varav 1 050 är baserade i Sverige och 50 i Norge.
Postis verksamhet omfattar posttjänster, paket, frakt och logistiktjänster med ett tjänstenätverk som når omkring tre miljoner hushåll och företag i åtta länder. Omsättning år 2019 var 1 565 miljoner euro och antalet anställda cirka 20 000.
Under namnet Itella gjorde Posti en storsatsning på tredjepartslogistik i bland annat Skandinavien och Ryssland. 2014, efter cirka tio år beslöt man sig för att avbryta, sälja sina lager och ta tillbaka namnet Posti.
– Kontraktslogistik är en av Postis spetskompetenser och under förra året blev vi en betydande aktör inom denna typ av tjänster i Finland genom förvärvet av Transval, säger Turkka Kuusisto, vd och koncernchef för Posti Group i ett pressmeddelande. Genom förvärvet av Aditro Logistics blir vi nu även ett ledande företag inom kontraktslogistik i Sverige och Norge.
Aditro kommer drivas som en oberoende affärsgrupp inom Posti och ledas av nuvarande vd Johannes Gussander. Han rapporterar direkt till koncernchefen för Posti Group. Förvärvet måste godkännas av svenska konkurrensmyndigheter, men avtalsparterna räknar med att transaktionen kommer att slutföras under andra kvartalet 2020.
Transportnytts senaste branschöversikt visar att Sveriges största tredjepartslogistiker under 2018 gjorde förluster som drog ner branschens samlade resultat.
Totalt omsatte branschen cirka 9,5 miljarder kronor och omsättningen växte 7,4 procent. De fem största aktörerna är Postnord TPL, DHL Supply Chain, Aditro Logistics, DB Schenker Logistics och DSV Solutions. Dessa gick sammantaget back 88 miljoner kronor, med undantag för Schenker Logistics som inte gick med förlust 2018.
Om Postis affär med Aditro godkänns av konkurrensmyndigheterna kommer de tre största tredjepartslogistikerna i landet att ledas av nationella postbolag.
Mats Thorén