Transportstyrelsen har beslutat att Sjöfartsverket ska utreda en ny farled som tillåter pråmtrafik mellan Preems raffinaderi i Lysekil och Karlstad.
– Vi tycker det är jättepositivt att det rör på sig, säger Johan Lantz, vd för Avatar Logistics som betecknar sig som Sveriges enda specialiserade pråmaktör. Men det kunde ha gått fortare, för det tekniska regelsystemet har funnits på plats sedan 2014.
Sjöfartsverket meddelar att sjömätningarna påbörjats och kan börja värdera eventuella risker med transporterna eller behov av muddring tidigast under senhösten.
Det finns ingen tidplan fastlagd för den nya farleden, men Johan Lanz tror att det kan röra sig om 7 – 8 månader för myndigheterna att utreda och utföra de sjömätningar krävs. Sjöfartsverket och Trafikverket vill gärna även få till transporter på en ny led från Uddevalla och Stenungsund.
– Ska man ta sig från Brofjorden till Göteborg på de inre vattenvägarna, måste vi hitta en farled som är skyddad för väder och vind, åt de här mindre fartygen, säger Johan Eriksson, Sjöfartsverkets tillförordnade chef för maritim samverkan och utveckling, till tidningen Bohusläningen. Då hamnar vi innanför Orust och Tjörn. Där går det visserligen fartyg redan i dag, men vi har ett par flaskhalsar. Det är farleden norr om Orust, utmed Malö, samt Instö ränna vid Marstrand.
Innan den nya farleden kan bli verklighet ska myndigheterna säga sitt och Transportstyrelsens beslut om nya inre vattenvägar ska godkännas av EU.
Preem levererar i dagsläget ett par hundra tusen ton diesel och bensin per år till från Lysekil till Göteborg upp till Karlstad landvägen.
– Vi hade ett uppdrag på gång från Preem om transporten mellan Göteborg och Karlstad, säger Johan Lantz. Men Preem ville att vi också skulle kunna hämta ända uppe i Lysekil och raffinaderiet där. Det gick inte med pråmar och det var då vi inledde diskussionen med Transportstyrelsen om en utökning av den inre farleden.
Avatar ägs av de svenska rederierna Thun och Ahlmarks samt det holländska pråmrederiet VT Group.
I Mälardalsområdet pågår ett annat projekt som Stockholms hamnar, Mälarhamnar och Avatar dragit igång i form av en förstudie. Det gäller Herrhamraleden som går innanför Landsort ut mot Norvik som är Stockholms nya hamnsatsning. I Norvik pågår en stor utbyggnad av containerhamnen från nuvarande 66 000 till 500 000 Teu på årsbasis. Så för att fylla hamnen ser man ett behov av en pråmskyttel in mot Västerås och Köping i Mälaren.
– Den skulle kunna gå till Västerås, Köping eller varför inte Bålsta där det ligger många logistikföretag, säger Johan Lantz.
Mats Thorén