– Under hösten har vi sett en historisk topp för flygfrakt, säger Leif Rasmussen, vd för SAS Cargo Group A/S i en kommentar till de kraftigt ökade priserna för flygfrakt.
”Det är kaotiskt på marknaden för flygfrakt” och ”priserna är extrema”. Så säger några speditörer om situationen.
– I år har det varit en extraordinär topp i efterfrågan för flygtransporter. Ökningen under hösten har inte varit så stor sedan 2010, då det skedde en rekyl efter finanskrisen, enligt Leif Rasmussen, vd på SAS Cargo Group.
– E-handeln har sett ett markant uppsving de senaste veckorna och tillsammans med stundande julhandel har trycket ökat ytterligare på transportindustrin, tillägger han.
Flygfrakten påverkas av konjunkturuppgången i världen. Under femton månader i rad har efterfrågan på flygfrakt vuxit snabbare än vad utbudet har gjort uppger IATA, den internationella organisationen för trafikflyget.
Det är bra för fyllnadsgraden i lastutrymmena och för flygbolagens finanser konstaterar IATA som nyligen presenterade oktobersiffrorna för flygfrakten i världen. Fraktvolymerna ökade med 5,9 procent under månaden jämfört med motsvarande period föregående år.
För kunderna betyder det att priserna har flerfaldigats under hösten och att det kan vara svårt att få med sitt gods på flyget vissa tider. Det finns speditörer som uppger att frakterna kan kosta 200 kr per kilo på vissa sträckor. För ett år sedan gick det att få flygfrakter för 10-20 kronor per kilo, enligt samma källor.
Leif Rasmussen understryker att de ökade priserna är en följd av en ökande efterfrågan på fraktkapacitet. När det inte finns tillräckligt med plats för allt gods är speditörerna beredda att betala mer för att få plats med gods.
Finns det någon begränsning för hur höga fraktpriserna kan bli? Det finns uppgifter om fraktpriser på 200 kronor per kilo.
– Det är klart att det finns ett tak. Blir priserna för höga tittar kunderna sig efter andra alternativ. Nivåer på 200 kronor per kilo är inget jag känner igen, säger Leif Rasmussen. Han understryker att alla fraktpriser är beroende av vilken sträcka det är och när transporten sker.
Han konstaterar också att priserna har ökat från ”en otroligt låg nivå” som beror på en långvarig överkapacitet. Det är en situation som orsakat ekonomiska problem för en del fraktbolag.
Rasmussen räknar med att nuvarande situation kommer att vara kvar till en bit in på det nya året, då balansen mellan tillgång och efterfrågan på lastkapacitet kan bli mer normal igen.
Hans råd till industrin är att planera och vara ute i god tid med sina sändningar. Oftast är priserna lägst på avgångar i början på veckan.
Den ökande efterfrågan gäller alla marknader, uppger speditörerna. Det är också extra högt tryck på flygtransporterna från Europa till Sydostasien och till Nordamerika.
– Det började märkas på allvar i september. I november har det varit kaotiskt, säger Gustaf Sundqvist, ansvarig för flygfrakt på DB Schenker.
– Planen flyger knökfulla. På senare tid har en del börjat undersöka sjövägen som ett alternativ eller via flygcharters, menar Marcus Lindqvist som har ansvaret för Nordamerika på Leman.
Mats Udikas