Greencarrier Freight Services ger sig in på marknaden för snabba landtransporter till destinationer i Europa. Nästan snabbare än flygfrakt.
Att ta en trailer från Sverige till Tyskland tar mellan 48 och 96 timmar i anspråk. Med Greencarriers expresstjänst tar det bara 10 till 26 timmar, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Till Frankrike tar trailertransporten normalt mellan 96 och 144 timmar och Greencarrier lovar att de kan spara ända upp till 110 timmar åt sina kunder, bland annat genom att med planerade och snabba förarbyten korta ner behovet av vilopauser.
Greencarrier hoppas att tjänsten ska efterfrågas av kunder med tidskänsliga transporter med högt värde, exempelvis fordonsindustrin.
Greencarrier gör en jämförelse med flygfrakt från Göteborg till London.
Som kund måste du boka transport till flygplatsen, där tull och säkerhetskontroller måste hanteras. Det kan ta dagar att lasta planet och när det landar i London upprepas avlastning och kontrollrutinerna. Till sist måste du som kund ordna med transporten från flygplatsen till slutdestinationen.
Du kan möjligen spara en eller ett par timmar jämfört med landsvägstransport, argumenterar Greencarrier. Men det kräver mycket mer planering och kontakt med många fler aktörer. För att inte tala om flygets oberäknelighet.
Greencarriers expresstjänst tar hand om hela kedjan från dörr till dörr. Megatrailers med plats för 100 kubikmeter, helt eller delvis full lastbil är några av kundoptionerna.
– Att det är dyrare än normaltransporter är inget att sticka under stol med, säger Mattias Skarin, Express Road Freight Manager. Men denna avdelning arbetar med ad-hoc priser, så det beror helt och hållet på var närmsta bil är samt hur marknaden ser ut i övrigt.
– Nej, vi är inte ensamma om denna typ av tjänst, det finns två, tre aktörer till på marknaden som sysslar med liknande upplägg med expresstransporter, tillägger han.
Greencarrier Group grundades år 2000 av Stefan Björk och Björn Eklund och har idag runt 950 anställda, i förutom Sverige också Danmark, Norge, Finland, Estland, Lettland, Litauen, Storbritannien, Polen, Slovakien och Kina.