Att fastställa gemensamma metoder att mäta och redovisa koldioxidutsläpp för transportörerna är en av de viktigaste uppgifterna för Green Freight Europe, sa organisationens ordförande Machiel Van der Kuijl. Han besökte Näringslivets Transportråds årsmöte som ägde rum under mässan Logistik och Transport i Göteborg.
Green Freight Europe, GFE, är en europeisk organisation med omkring 170 medlemmar. Såväl transportköpare, transportörer och branschorganisationer är medlemmar. Bland transportköparna är Ikea och Akzo Nobel två medlemsföretag med svensk förankring.
Att utveckla och komma överens om gemensamma metoder för att mäta koldioxid och andra miljöskadliga utsläpp är en viktig uppgift för GFE. Det gör det möjligt för transportköparna att göra jämförelser mellan transportörsföretagen vid upphandlingar.
Det menade Machiel Van der Kuijl som presenterade organisationens verksamhet för Näringslivets Transportråd, med syfte att rekrytera fler medlemmar.
Holländaren Machiel Van der Kuijl har flera viktiga nyckelroller i den europeiska tranportnäringen. Förutom engagemanget i GFE, är han verkställande direktör i den stora holländska transportörsorganisationen EVO och är dessutom vice ordförande i European Shippers´Council, den europeiska organisationen för transportköpare.
– I GFE handlar det mycket om återanvända erfarenheter och inte uppfinna hjulet på nytt, sa Machiel Van der Kuijl. Han pekade på att organisationen samarbetar med de svenska organisationerna NTM och Clean Shipping som också utvecklar metoder för att kunna jämföra utsläpp från transporter som påverkar klimatet.
Men GFE har också till syfte att uppmuntra samarbeten mellan sina medlemmar. Det kan handla om att utveckla gemensamma transportupplägg för öka fyllnadsgraden i lastbilarna. Erfarenhetsutbyte, att jämföra och utse de bästa arbetssätten för att hålla nere utsläppen, ”Best Practice” är också en viktig uppgift.