Beslutsprocessen rullar vidare, men nu har i alla fall det inflytelserika transportutskottet i EU-parlamentet sagt sitt om vilka regler som ska gälla kring konkurrens och arbetsvillkor i vägtransporter mellan olika EU-länder. Cabotagetransporter i ett land ska få bedrivas i högst 48 timmar.
Tidsregler kring cabotage och vila hör till innehållet i transportutskottets beslut, som fattades den 4 juni. När förslaget klubbats av EU-parlamentets plenum blir det sedan föremål för förhandlingar med medlemsstaternas ministrar i EU-rådet. På väg hem från ett internationellt transportuppdrag får en lastbil användas för cabotage under 7 dygn, men högst 2 dygn per enskilt land. Väl hemkommet hindras fordonet från fler cabotagetransporter de närmaste 3 dygnen.
Också veckovilan för chaufförer styrs upp med nya EU-regler, om transportutskottets majoritet får som den vill. Högst sex dagar i sträck får köras. Vilodagen därefter får tillbringas i fordonet, men bara på anpassade, trygga, platser där chauffören har tillgång till kök, toalett och datanät. Minst en gång var tredje vecka ska åkeriet se till att chauffören får sin veckovila hemma.
Straff ska finnas för transportköpare i alla led, och medlemsstaterna ska omfattas av krav på ett visst antal vägkontroller som flera av dem ska utföra tillsammans.
Mer om reglerna kan läsas på Europaparlamentets webbplats här.
Bland annat Socialdemokraterna hade efterlyst gemensamma arbetsvillkor också mellan länder, för internationella transporter överlag.
– Svenska kollektivavtal kommer nu att gälla för alla som kör inrikestransporter i Sverige och det är en stor förbättring. Däremot kommer lönedumpningen att kunna fortsätta på den internationella transportmarknaden om vi inte når en förändring, säger Marita Ulvskog, svensk socialdemokratisk transportutskottsledamot, i ett pressmeddelande.