Sverige ser ut att få god utdelning i den senaste ansökningsomgången till Ten-T. EU-kommissionen tillstyrker bland annat ett bidrag på över 200 miljoner för att uppgradera 296 lok till signalsystemet ERTMS. Transportnytt kan presentera hela listan med de svenska projekten som föreslås få EU-anslag.
I början på året lämnade Sverige in förslag på 14 projekt att ingå i det transeuropeiska nätverket Ten-T. Det var ansökningar för att få finansiering genom den så kallade ”Fonden för ett sammanlänkat Europa”, CEF.
Utfallet ser ut att vara ganska gott för Sverige, tio av ansökningarna har nu preliminärt tillstyrkts av EU-kommissionen. Det slutgiltiga beskedet kommer i början av hösten.
Det största projektet som gått vidare gäller ERTMS-utrustning till 296 lok från de fem tågoperatörerna Green Cargo, LKAB, Skånetrafiken, Transitio och Östgötatrafiken.
I projektet ingår att uppgradera omkring elva olika typer av lok till det europeiska signalsystemet. EU anslår lite över 200 miljoner svenska kronor för det. Det innebar att EU-kommissionen prutat ner den ursprungliga ansökan med 30 procent.
De fem operatörerna ansökte nämligen ursprungligen att få över halva totalkostnaden på 600 miljoner från EU.
En annan uppmärksammad satsning som fått preliminärt ja är vätgasprojektet Nordic Hydrogen Corridor. Syftet är att bygga upp ett nätverk av vätgasstationer som binder samman de nordiska huvudstäderna samt en vätgasfabrik med kapacitet för 3000 bilar.
Här är bidraget från EU till den svenska delen 93 miljoner kronor, nästan lika mycket som de projektansvariga Vätgas Sverige, Toyota och Hyundai önskade sig.
Mats Udikas
EU-kommissionens utvalda ansökningar
Projekt: |
Syfte: |
Sökande: |
Sveriges del av EU-bidraget: |
Nordic Hydrogen Corridor |
Sammanhängande nät av vätgasstationer |
Vätgas Sverige, AGA, Hyundai, Toyota |
93 milj kr |
Onboard ERTMS |
Installation av ombordutrustning för ERTMS på lok |
Green Cargo, LKAB, Skånetrafiken, Transitio och Östgötatrafiken |
207 milj kr |
High-speed Line |
Järnvägsplan Mölnlycke – Bollebygd och planering av ny station. |
Trafikverket, Swedavia |
30 milj kr |
Nordic Way2 |
Etablering av pilotprojekt med trafikinformation ITS. |
Trafikverken i Norge, Sverige, Danmark och Finland |
30 milj kr |
NEXT-ITS3 |
ITS-utrustning på Scan-Med-korridoren |
Trafikverken i Tyskland, Danmark, Finland och Sverige |
27 milj kr |
Nordic Maritime Link |
Förbättringar Göteborg- Fredrikshamn |
Hamnarna i Göteborg och Fredrikshamn, Stena Line |
22 milj kr |
Nextgen Link |
Uppgradera förbindelsen Sverige-Finland |
Hamnarna i Åbo, Mariehamn och Stockholm, Viking line |
7 milj kr |
Sweden-Poland Sustainable Sea |
Studie inför flytt av incheckning mm |
Hamnarna i Trelleborg, Szczecin och Swinoujscie |
8 milj kr |
Sesar |
Införande av nytt flygledningssystem, Sesar Deployment Manager |
Luftfartsverket, Swedavia, SMHI m fl |
26 milj kr. |
Hållbar kollektivtrafik i Malmö |
Förbättrade länkar mellan lokaltrafik och fjärrtransporter |
Malmö stad |
36 milj kr |
(Källa: EU-kommissionen: 2016 Connecting Europe Facility (CEF) Transport Calls for proposals)