2016 slog EU-kommissionen fast att Europas sex största lastbilstillverkare haft en priskartell. Brittiska transportföretag som leasat lastbilar av tillverkarna har därefter krävt pengar tillbaka. Nu har de fått rätt av en domstol i Skottland.
Juli 2016 slog EU-Kommissionen fast att lastbilstillverkarna DAF, Daimler, Iveco, MAN och Volvo/Renault mellan åren 1997 och 2011 gemensamt har deltagit i ett olagligt prissamarbete med syftet att fixera priserna på medelstora och stora lastbilar. Drygt ett år senare kom EU-Kommissionen fram till att Scania också hade deltagit i priskartellen.
Flera brittiska transportföretag som köpt eller leasat lastbilar hos de kartellanklagade lastbilstillverkarna under åren 1997-2011 har med hjälp av branschförbundet Road Haulage Association (RHA) sedan gått till domstol för att kräva ersättning av lastbilstillverkarna. Deras krav omfattar enligt branschtidningen the Loadstar cirka 5 miljarder Euro.
Nu har RHA och de brittiska transportföretagen vunnit en etappseger i form av den skotska domstolen Scottish Outer Session Court, som ger dem rätt att pröva sin sak i en högre instans.
Bland transportföretagen som stämt de europeiska lastbilstillverkarna finns två kommunala aktörer – Glasgow City Council och West Dumbartonshire Council.