Coop kommer att prova att använda el istället för diesel för att kyla sina kombitransporter med temperaturkänsliga livsmedel. Projektet leds av TFK Transportforsk och finansieras av Trafikverket.
Idag används dieselmotorer för att driva de kylaggregat som behövs för tempererade kombitransporter. Detta trots att tågen som drar tågen med lasten av trailrar eller containrar i stort alltid är eldrivna.
– Syftet med pilotprojektet är att prova använda elkraft till att kyla temperaturkänsligt gods under transporten. Att använda dieseldrift för kylning är kostsamt och innebär också en betydande miljöpåverkan, säger TFK:s vd Peter Bark.
Coop kommer att delta i projektet med det så kallade Coop-tåget som varje natt transporterar trailrar med dagligvaror från Helsingborg till centrallagret i Bro norr om Stockholm. Operatören TX-logistik deltar, liksom tågtillverkaren Bombardier.
Många av de kylaggregat som idag finns på trailrar och containrar klarar att drivas även med el, 3-fas, 400 V. Energiförsörjningen på fartyg och på hamnarnas containergårdar sker ofta med elkraft. Exakt hur systemet för strömförsörjning kommer att arrangeras och hur elkraften ska distribueras mellan tågvagnarna är inte klart. Men enligt Peter Bark kommer det att lösas ganska snart.