System för elektriska passagerarfärjor i urban kollektivtrafik anses ha stor potential.
Blekinge Tekniska Högskola (BTH) samt företagen Cstrider, Affärsverken Karlskrona och Actrify har gått samman för att forska på ett möjligt system för elektriska, och i framtiden även autonoma, passagerarfärjor i urban kollektivtrafik.
Projektet har beviljats medel av statliga Energimyndigheten.
–Transporter står för en större del av världens utsläpp av växthusgaser och påverkar luftkvaliteten i städer negativt. Dessa kan minskas genom att transportera mer energieffektivt och flytta delar av kollektivtrafiken till havet, kommenterar Tobias Larsson, professor i maskinteknik vid BTH.
I ett pressmeddelande uppger aktörerna bakom projektet följande:
”Vattenburen kollektivtrafik har stor potential i många städer. Vattenvägarna, i kombination med anslutningar från delar av det befintliga väg- och spårtrafiknätet, utgör en stor infrastrukturresurs som kan användas för att bidra till mer hållbara resmönster, reducera trängsel, ge kortare resvägar och ökad kapacitet samt synergier med cykeltrafik och annan citylogistik. Transport på vatten är i grunden också ett av de mest energieffektiva transportsätten.”
– BTH kommer att bidra med sin expertis inom digital simulering och produktutveckling. I förlängningen ser vi också framför oss att Karlskrona är den naturliga testbädden för lösningar inom autonom och elektrifierad kollektivtrafik till sjöss, kommenterar Tobias Larsson.