Det bara fortsätter uppåt. Enligt Postnords rapport E-handelsbarometern för årets andra kvartal växte den svenska näthandeln med hela 21 procent under perioden jämfört med ett år tidigare. Barnartiklar, livsmedel och byggvaror avancerade mest.
Postnords E-barometer, som publiceras kvartalsvis i sambarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, omfattar fysiska varor som köps av konsumenter på nätet. I år väntas den handeln nå 50 miljarder kronor i omsättning, att jämföra med förra årets 42,9 miljarder. Bara den förutspådda ökningen på cirka 7 miljarder kronor i år är ett större belopp än vad hela e-handeln omsatte totalt år 2004.
Starkast tillväxt i nätbutikerna uppvisade segmenten barnartiklar och leksaker (+49 procent), livsmedel (+43 procent, samt bygghandel (+41 procent), för andra kvartalet 2015 jämfört med ett år tidigare. E-handelns totala årstillväxt på 21 procent för perioden kan ställas i jämförelse med den totala detaljhandelns tillväxt som var 4 procent.
Försäljningen från utlänska butiker spås öka över tiden men i de senaste undersökningarna är det svenska butiker som står för försäljningsökningen – troligen på grund av försvagad krona.