Bygghandeln minskar mest, medan apoteksvaror och kläder går mot strömmen och uppvisar positiv tillväxt.
Nyligen kom branschorganisationen Svensk Handel med sin E-handelsindikator som visade på fortsatt dipp för e-handeln.
Nu kommer Postnord med sin senaste kvartalsvisa E-barometer som levererar samma negativa budskap.
Enligt E-barometern minskade e-handeln med sju procent under årets första kvartal jämfört med föregående år.
Bygghandeln backade med hela 24 procent och är den största förloraren. Vad gäller matköp på nätet så minskade dessa med 14 procent.
De enda ”vinnarna” under årets första kvartal är apoteks- och klädhandeln, vilka växte med åtta respektive två procent.
— Lågkonjunkturen med ökade räntor och hög inflation minskar köputrymmet för konsumenterna. Det säljs färre bostäder, renoveras mindre och vardagskonsumtionen minskar. Det påverkar tydligt branscher som bygghandel och heminredning, kommenterar Mathias Krümmel, vd för Postnord Sverige.
Fotnot: E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på fyra konsumentundersökningar och en företagsundersökning.