Ännu en svag månad för e-handeln, enligt ny statistik från Svensk Handel.
Branschorganisationen Svensk Handels E-handelsindikator för april månad visar att den svenska e-handelns omsättning minskade med 2 procent jämfört med samma månad förra året.
Samtidigt påpekar man att försäljningsutvecklingen i volym är långt svagare, vilket inte tydligt framgår i löpande priser på grund av den fortsatt höga inflationen.
Svensk Handel påpekar också att E-handelsindikatorn inte mäter volymförsäljningsutvecklingen men som jämförelse ökade försäljningen i hela detaljhandeln (försäljning i både butik och e-handel) i mars 2023 med 0,7 procent i löpande priser medan den sjönk med hela 10,9 procent i volym.
— Vi ser ännu en svag månad för e-handeln, och med tanke på inflationen är den också betydligt svagare än vad som framgår av den minskade omsättningen, kommenterar Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Han tillägger:
— Kapitalintensiva branscher som byggvaror, möbler och inredning har det mycket tufft.
Enligt Svensk Handel sjönk både andelen konsumenter som e-handlade och det genomsnittliga köpbeloppet per e-handelskonsument i april jämfört med jämförelsemånaden 2022.