
Sveriges två största containerhamnar – APMT i Göteborg och Helsingborgs hamn – börjar erbjuda containervägning som tjänst. Det görs i ljuset av kraven på verifierade viktangivelser från den första juli. Att glömma förhandsbeställningen blir dyrt.
450 kronor per container i Göteborg och 350 kronor i Helsingborg. Det blir priserna för den som låter hamnen genomföra containervägningen i enlighet med de internationella regler som träder i kraft vid halvårsskiftet. Om kunden har förbeställt tjänsten, vill säga. I Helsingborg ska beställningen göras fyra timmar före godsets ankomst, och då räknas inte eventuella nattimmar klockan 20–06. Om vägningsbeställningen görs först efter ankomsten blir priset 850 kronor i Helsingborg och hela 2 000 kronor i Göteborg.
De nya reglerna är ett resultat av konventionen Solas, Safety of life at sea. Av sjösäkerhetsskäl ska viktuppgifter för gods verifieras av vägning. Ansvaret ligger ytterst på fraktbeställaren, så beroende på upplägget kan det vara antingen varuägaren, speditören, rederiet eller containerägaren som beställer vägningen. Den verifierade vikten kallas VGM-vikt, efter engelskans ”verification of the gross mass”.
Transportörer som samfraktar flera skeppningar i en container (så kallade LCL-frakter, för ”less than container load”), kan välja att antingen låta väga hela containern eller att summera de ingående dellasternas verifierade individuella vikter inklusive alla emballage. Göteborgsföretaget Nordicon hör till dem som inledningsvis väljer den sistnämnda metoden. För att täcka hanteringen av verifieringarna kommer Nordicon att ta ut en avgift på 150 kronor per skeppning, och kunder som beställer vägning får också betala 65 kronor per kolli för den.