DHL Supply Chain paketerar sin eftermarknads- och reparationsprocessen till en nordisk standardlösning. Lösningen kallas Nordic Aftermarket Solution och marknadsförs till tillverkande företag.
Nordic Aftermarket Solution ska hjälpa företag med sin servicelogistik och eftermarknad i Norden. DHL Supply Chain siktar på små och mellanstora företag som erbjuder service och underhåll av produkter till sina kunder, exempelvis genom att tillhandahålla reservdelar eller andra komponenter.
DHL kan ta hand om lagerhantering av företagens komponenter samt bevakning och hantering av returprodukter genom reparationscykeln – från upphämtning av trasiga produkter till distribution av ersättningsprodukt i rätt tid.
DHL hjälper redan idag sina kunder med reservdelskogistik. Nu standardiserar man tjänsten och gör den mer enhetlig.
Eftersom det är en standardlösning är det enkelt och går snabbt att implementera logistikhanteringen menar Erik Trautmann, Commercial Manager på DHL Supply Chain.
Reservdelarna och komponenterna hålls tillgängliga för slutkunden dygnet runt. Man kan följa status på produkter och beställningar genom en webbapplikation. Företagen erbjuds också en lösning med kundtjänst där för personlig service.