
Med start i vinter kommer DHL Freights cirka 1300 svenska paketombud att hantera sina försändelser genom IT-plattformen Precom, från stockholmsbaserade Pocketmobile.
– Det måste vara lika enkelt att använda för ombuden som om det hade behövt vara för konsumenter, eftersom det används så utspritt, säger Pocketmobiles vd Anders Tormod till Transportnytt.
Pocketmobiles namn må leda tankarna till mobiler, men till att börja med kommer ombuden att hantera informationen kring sina paket via webbsidor, på fullstora datorer. Företaget är väletablerat när det gäller att utforma användarprocesser och gränssnitt för informationsflöden kring arbete i fält, vilket även DHL:s ombudsverksamhet Service point kan ses som exempel på. Många ombud är kiosker och livsmedelsbutiker där medarbetare inte kan antas ha tid att sätta sig in i komplicerade system för just paketen.
DHL:s installation bygger på Pocketmobiles grundläggande systemplattform Precom, som sedan tidigare används av bland andra Bring, DB Schenker och DSV. Plattformen omfattar stöd för användning med mobila enheter, så i förlängningen är det tänkbart att ombuden skulle kunna klara hela pakethanteringen med sådana.