– Det är positivt att Löfven instämmer med oss, säger Per Bondemark, ordförande Näringslivets Transportråd. Han kommenterar socialdemokraternas vallöfte att frysa banavgifterna och satsa ytterligare tio miljarder på järnvägarna.
I slutet på augusti presenterade socialdemokraterna sitt förslag till järnvägssatsning. I partiets förslag ingår bland annat:
• Frysta banavgifter
• 10 miljarder i ökade anslag till underhåll av järnvägen
• Förstatligat underhåll av järnvägen
• Krav på punktlighet och kapacitet vid tilldelning av tåglägen
• Tydliga krav på tågens skick.
Näringslivets Transportråd har länge varit en hård kritiker av planerna på att höja banavgifterna:
– Vi anser att det är fel att höja banavgifterna innan underhållet kommit i kapp de stora behov som finns idag. Det är positivt att Löfven instämmer i vårt krav, säger Per Bondemark, ordförande i Näringslivets Transportråd.
Transportrådet representerar godskunderna i det svenska näringslivet och har länge protesterat mot de kraftigt ökade banavgifterna. Enligt Transportrådet kan inte banavgifterna ses isolerat, man måste se till hela bilden med bland annat svaveldirektivet och konkurrenskraften. I slutet på 2012 sa en majoritet i riksdagen att banavgifterna inte ska höjas innan kvaliteten på järnvägssystemet blivit bättre.
Per Bondemark ger också bifall till socialdemokraternas förslag att öka anslagen till järnvägsunderhållet.
– Den befintliga planen från regeringen innebär att anslagen till underhållet utökas. Men de pengarna räcker bara till att återställa järnvägen till det skick den en gång var. Inte till att förbättra den. Det har vi också påpekat tidigare. Därför välkomnar vi en utökning av anslagen.
– Om underhållet ska vara statligt eller privat har jag ingen åsikt om. Det viktiga är att anslagen ger effekt i verksamheten och inte stannar någonstans på vägen.
– Sedan bör man avvakta utredningen om järnvägens organisation som nu pågår och som bland annat kommer att ta upp frågan om eventuellt förstatligande av underhållet.
Fotnot: Läs också järnvägsutredaren Gunnar Alexanderssons krönika i Transportnytt här.