Staten måste ta ett tydligt nationellt ansvar för beredskapen kring drivmedelsförsörjningen — det skriver företrädare för branschorganisationen Drivkraft Sverige.
Sverige har en trygg och stabil drivmedelsförsörjning i ett normalläge och vid mindre störningar. Men i och med konflikten i Ukraina har frågan kring hur robust vår försörjning är vid kris eller krig aktualiserats.
Vi är beroende av drivmedel för våra samhällsviktiga fordonstransporter och de reservkraftaggregat som stödjer samhällsviktig verksamhet. Försvarsmakten och andra aktörer inom totalförsvaret betonar betydelsen av en robust drivmedelsförsörjning för att samhället ska fungera. I en ny rapport som Ramboll tagit fram för Drivkraft Sverige tydliggörs komplexiteten som vi står inför när försörjningstryggheten ska stärkas i återuppbyggandet av totalförsvaret.
Såväl historiskt som i dag har den svenska drivmedelsbranschen tagit ett stort ansvar för beredskapen. Bland annat genom sin organisering, finansiering och hantering av Sveriges beredskapslager av drivmedel samt genom utrustning för storskalig brandbekämpning som kan användas även vid andra större bränder i samhället.
Det pågår en stor omställning i branschen från fossilt till fossilfritt där elektrifieringen av vägtrafiken kommer att leda till minskade volymer på lång sikt. Samtidigt står det militära och civila försvaret för ökade och nya behov av drivmedel för att kunna hantera en kris- eller krigssituation. Det leder till en ohållbar situation när kostnaderna för branschen väntas öka i takt med högre krav på robustheten i drivmedelsförsörjningen.
I dag byggs inga nya terminaler eller depåer. Tvärtom är befintlig infrastruktur utsatt för ekonomisk press och önskemål från andra delar av samhället att komma åt åtråvärd mark för exempelvis bebyggelse. Målkonflikter mellan olika samhällsmål uppstår och det finns en överhängande risk att lokala beslut fattas som innebär att samhällskritisk infrastruktur läggs ned vilket försämrar drivmedelsförsörjningen.
För att säkerställa en långsiktig resurs- och kostnadseffektiv försörjningsberedskap som är uthållig och fungerar i en kris- eller krigssituation behöver:
1. Regeringen etablera en nationell plan för drivmedelsförsörjningen i en kris eller krigssituation som beaktar hela värdekedjan där behovsbilden och prioriteringsordningen tydliggörs.
2. Sektorsmyndigheterna få ökat mandat så att samordningen inom försörjningsberedskapen stärks. Exempelvis bör sektorsmyndigheter kunna upprätta försörjningsavtal på nationell nivå.
3. Staten ta det fulla finansiella ansvaret i de fall det saknas kommersiella grunder. Exempelvis behöver staten genomföra investeringar i reservkraft för depåer och drivmedelsstationer samt säker kommunikation.
Rysslands invasion av Ukraina påvisar att vi lever i en allt oroligare omvärld och att vi behöver stärka vår beredskap. Beredskapen får inte äventyras av kortsiktiga lokala beslut, utan här måste staten ta ett tydligt nationellt ansvar.
Jessica Alenius,
vd Drivkraft Sverige
David Sällh,
ansvarig för trygghetsfrågor, Drivkraft Sverige
Fotnot: Ovanstående debattartikel publicerades ursprungligen på SvD Debatt den 19 mars.