När tunneln under Femahrn Bält står klar 2029 har hela Hamburg-Osloområdet chans att utvecklas till en stark och dynamisk megaregion. Men detta kräver investeringar i infrastrukturen i området redan nu, skriver sju regionpolitiker.
När det första tåget kör in i Fehmarn Bält-tunneln mellan Danmark och Tyskland 2029 måste vi ställa oss frågan om vi har gjort tillräckligt för att utnyttja den utvecklingspotential det innebär för Sverige och hela Norra Europa. Sträckan kommer att vara en viktig del i den fortsatta utvecklingen av regionen Hamburg–Oslo där Västra Götaland, Halland och Skåne är viktiga spelare. Men för att fullt ut nyttja den nya länken måste alla flaskhalsar byggas bort i korridoren.
År 2029 kommer de första tågen och bilarna att åka genom tunneln. Nio år framåt kan verka avlägset, men de investeringar och beslut vi fattar nu avgör om förbindelsen bara skapar en förbättrad transportkorridor mellan Skandinavien och Europa, eller blir en hävstång för ett sammanhängande och hållbart Nordeuropa med Sverige som nyckelspelare.
Den internationella ekonomiska organisationen OECD har identifierat regionen mellan Hamburg och Oslo som ett område med utomordentligt starka kompetenser inom hållbara teknologier och transporter. Totalt har regionen cirka 14 miljoner invånare och några av världens mest hållbara företag sammanbundna genom samarbetsorganisationen STRING.
Genom samarbete och vår samlade styrka av kompetenser och resurser har vi förutsättningar att skapa en megaregion. Detta genererar fördelar för hela geografin genom större arbetsmarknader och gemensamma gröna satsningar, vilket gör oss till en mer internationellt attraktiv region att investera, leva och verka i.
Men Fehmarn Bält räcker inte. För att skapa vår megaregion måste vi ha ett ökat fokus på samarbetet mellan våra nordeuropeiska grannar. Därför är det nödvändigt att investera i gemensam infrastruktur. Om vår del av norra Europa ska bli ett centrum för hållbar utveckling måste både personer och gods kunna röra sig mellan städer och regioner på ett så snabbt, flexibelt, billigt och klimatneutralt sätt som möjligt.
En tunnel under Fehmarn Bält är ett avgörande steg mot en sammanhängande megaregion. Men det räcker inte – för att fullt ut nyttja den nya länken måste alla flaskhalsar byggas bort i korridoren.
Vi behöver inte se längre än till Göteborg eller Malmö för att inse vikten av fungerande gränsöverskridande infrastruktur. Sträckan mellan Oslo och Göteborg, två av Skandinaviens största städer med betydande godsflöden, saknar dubbelspår vilket är en avgörande flaskhals som ger långa res- och transporttider. Norge och Sverige har beslutat att kraftigt minska sina utsläpp av växthusgaser och en grön, effektiv och konkurrenskraftig järnväg för både gods- och persontrafik är nyckeln. Dubbelspår mellan dessa två städer är därför nödvändigt.
Fehmarn Bält-tunneln kommer också att skapa ytterligare kapacitetsproblem på Öresundsbron, med en ökning av både gods- och persontransporter mellan Tyskland och Skandinavien. Därför är det viktigt att kapaciteten för person- och godstransporter på järnväg från Tyskland och Danmark genom Sverige till Norge utvecklas, och att vi får ytterligare en fast förbindelse över Öresund.
Axel Josefsson (m), Kommunstyrelsens ordförande i Göteborgs Stad.
Carl Johan Sonesson (m), Regionstyrelsens ordförande, Region Skåne
Karin Pleijel (mp), Kommunalråd och gruppledare Göteborgs Stad.
Andréas Schönström (s), Kommunalråd, Malmö Stad
Johnny Magnusson (m), Regionstyrelsens ordförande, Västra Götalandsregionen
Louise Eklund (l), Regionråd i Region Skåne
Kristina Jonäng (c), Regionråd i Västra Götalandsregionen
Mikaela Waltersson (m), Regionråd i Region Halland