Det blir DB Schenker som får ansvaret för Media Markts nya distributionscentral för flera parallella försäljningskanaler. Hemelektronikkedjan kompletterar varuhusförsäljningen med e-handel.
Hemelektronikkedjan Media Markt gör sig redo för sin stora satsning på flera parallella försäljningskanaler, multichannel-distribution. Distanshandel läggs till den nuvarande försäljningen via varuhus.
Satsningen kommer igång under andra halvan av 2012, säger företagets nordiska logistikchef Carl Lumsden. DB Schenkers anläggning i Arlandastad som är inriktad på tredjepartslogistik, kommer ansvara för Media Markts distributionscentral.
Posten och DHL kommer att ta hand om distributionen till slutkund. De rena paketförsändelserna kommer främst att gå med Posten. Kunderna kommer också att erbjudas leverans tillsammans med tilläggstjänster som installation. De leveranserna kommer DHL att ta hand om.
– Det absolut hetaste på området just nu är multichannel-distribution, att kombinera distanshandel med försäljning i varuhus, säger Carl Lumsden.
Tills vidare väljer han att passa på frågor om sortiment och hur förhållandet mellan priserna mellan varuhus och Internet ska se ut. Samma sak gäller bedömningar om hur stor andel av Media Markts försäljning kommer att gå via distanshandel.
Samtidigt konstaterar han att den senaste upplagan av ”E-handelsbarometern” som Posten ger ut, pekar på att 13 procent av all hemelektronik som säljs i landet går via nätet, och att den andelen fortsätter att växa.
Media Markt ingår i den snabbväxande tyska koncernen Media-Saturn. Sedan starten för sex år sedan har man hunnit öppna 25 varuhus i Sverige, ytterligare tre är på väg under 2012.
Någon egen distributionscentral har inte funnits tidigare, alla leveranser går direkt från tillverkarnas egna lager till varuhusen. Carl Lumsden konstaterar att satsningen på distanshandel har gjort att man nu etablerar distributionscentral. Men det kommer också att gynna butiksförsäljningen.
Mats Olsson, vd på Schenker Logistics AB välkomnar självklart Media Markts val:
– Det är jätteroligt för oss. Media Markt är ett starkt varumärke i branschen och att få förtroendet att hantera deras multichannel-satsning är smickrande.