Sjöfartsverket vill ha pengar för att ersätta sina fem isbrytare. Verket väntar nu på besked från regeringen om tillskott för investeringen.
I mitten på april presenterade Trafikverket ett kostnadsunderlag för investering i nya isbrytare för regeringen.
– För att vi ska kunna upprätthålla infrastrukturen för sjöfarten i norra Sverige så behöver vi nya isbrytare, säger Fredrik Backman, rederidirektör på Sjöfartsverket till Sveriges Radio.
– Enbart i vinter till dags datum så har vi assisterat över 600 fartyg i Bottenviken, tillägger Fredrik Backman.
Sverige har idag totalt fem isbrytare som ägs och drivs av Sjöfartsverket samt två arbetsfartyg med isbrytningsförmåga. Fartygen har enligt Sjöfarsverket nu blivit pensionsmogna:
– De är så pass gamla att vi börjar få problem med att hitta reservdelar. Det skapar förseningar, säger Fredrik Backman.
Störst är behovet av att byta ut isbrytarna Atle, Ymer och Frej. De tre fartygen klarar att bryta en 26 meter bred ränna i isen, men de nya isbrytare som Sjöfartsverket vill ersätta dem med behöver enligt verket ha en större isbrytningsbredd eftersom de nya handelsfartyg som byggs är bredare än tidigare.
Sjöfartsverket och den finska systermyndigheten Trafikledsverket har tillsammans tagit fram ritningar till nya isbrytare. De första tre nya isbrytarna till Sjöfartsverket beräknas kosta mellan 3,5 och 6 miljarder kronor.
Sjöfartsverket väntar fortfarande på besked från regeringen om pengar till nya isbrytare.
Läs även: Här är Sjöfartsverkets isbrytare