Mitsubishis närvaro som bilmärke med nybilsförsäljning är snart ett minne blott i Sverige och Europa. Redan i september upphör importen av suv-modellerna. Hur länga nya exemplar av picupen L200 kommer importeras är oklart. Vår transportbilsexpert Christer Andersson ger tummen upp för sista generationen L200.
Den sjätte generationen av den gamla trotjänarpickupen Mitsubishi L200 kom till Sverige för cirka ett år sedan efter att ha sålts på asiatiska marknader i nära ett år. En bil som många sett fram emot. Men det blev inte så mycket nytt. Det handlar ändå om en bil som är en av våra favoriter i segmentet och som har många trogna kunder. Vill Du fortsätta att åka L200 i framtiden börjar det bli dags att byta upp Dig.
Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen brottas nämligen med en hårt pressad ekonomi och genomför just nu ett omfattande sparprogram vilket innebär att Renault kommer att marknadsföras i Europa, att Nissan, förutom hemmamarknaden, koncentrerar sig på Nordamerika medan Mitsubishi ska säljas på den asiatiska marknaden.
Mitsubishis reträtt ur Europa väntas ske genom att man att gradvis trappar ner genom att inte ersätta dagens modellprogram. Naturligtvis kommer man att på något sätt följa upp kundärenden som service och tillgång till reservdelar. Vad detta betyder för Sverige är ännu så länge inte officiellt tillkännagivet. Importör i Sverige är MMC Bilar Sverige AB som ingår i SC Motors-koncernen.
Mitsubishi L200 har också tillverkats för Fiats räckning som Fiat Fullback. Nedlagd sedan ett år, men enstaka exemplar finns kvar.
Provkörning av Mitsubishi L200
En omarbetad front skvallrar om att Thailands-byggda Mitsubishi L200 nu finns i ett nytt utförande. Bland det som inte syns noterar vi ett mer vridstyvt chassi, effektivare fjädring-dämpning, större bromsskivor fram och inte minst nya säkerhetsfunktioner.
Det finns dock två tydligare nyheter. En 2,2-litersdiesel och en ny sexstegad automatlåda. Föregående generation hade en femstegad version.
Den nya motorn klarar visserligen sin uppgift, men är ändå ett nedköp. Den är på 2,2 liter och ger 110 kW/150 hk. Föregångaren på 2,5-liter lämnade 133 kW/181 hk och hade ett bättre vridmoment. Det är det senare vi saknar, speciellt när man drar släp. 181-hästarsmotorn finns kvar för marknader som inte omfattas av den nya utsläppsnormen Euro6d-temp.
Bland nya säkerhetsfunktioner hittar vi ett automatiskt kollisionsvarningssystem inkluderande autobroms. L200 har nu 360-gradersvy med hjälp av kameror runt bilen och backkameran har en bild med 360-gradeersvy. Nya L200 har också dödavinkelnvarnare kollisionsvarningssystem, filbytesvarnare, varning vid oavsiktlig acceleration, stabilitetshjälp för släpvagn, starthjälp i backe, utförskörningskontroll, varningssystem vid backning.
Mitsubishi L200 säljs i Sverige i tre utföranden, alla med 110 kW/150 hk-motorn. Club Cab Komfort har sexväxlad manuell låda och kostar 337 375 kronor, inklusive moms. Double Cab Explorer har även den manuell låda och kostar från 368 625 kronor medan den dyraste Double Cab Premium Pro med automatlåda kostar 412 375 kronor.
Vår provbil var en Double Cab med automat. Beträffande utseendet gillar vi inte att en bil av den här typen har ömtåligt lackade stötfångare och hjulhus. Även lackade plasthörn på stötfångaren bak, som dessutom har fotsteg, vilket man inte har så stor nytta av när baklämmen är fälld.
Fotsteg även på sidorna. Innerskärmar av plast och även små stänkskydd runt om. Reservhjulet hänger under flaket bak, mellan rambalkarna och de längsgående bladfjädrarna. Dragkrok är standard.
Backspeglarna är silverblanka med infällda blinkers. Led-varselljus och mycket bra strålkastare, speciellt halvljuset med bred ljusbild. Strålkastarspolning. Dimljus. Vindrutetorkarna är av den typ som kan frysa fast under motorhuven.
Flaket är som på alla pickuper av den här typen svåråtkomlig. Att det som standard är inklätt med aluminium är bra. Hjulhusen är plastinklädda. Det är svårt att surra last på flaket med fyra små öglor på insidan. Som vanligt efterlyser vi en möjlighet att surra på utsidan för att enklare kunna skyddstäcka med en pressening.
De fyra dörrarna öppnar bra, men på grund av hög markfrigång blir insteget besvärligt och man slår lätt huvudet i taket. Handtag på båda vindrutestolparna är till för att bättra upp situationen.
Bilden t.h: Aluminiuminklätt flak är standard i Sverige. Små öglor att säkra last i och inga fästpunkter på utsidan för surrning av last eller täckning med en presenning. Dragkrok är standard.
Inredningen går i mattsvart plast med apelsinskalsyta mot speglingar och reflexer. Vi sitter bra i en läderklädd och lagom skålad förarstol som är eljusterbar framåt/bakåt/upp-ner i både fram- och bakkant. Ryggstödsjusteringen är steglös. Och tack vare en åt två håll justerbar ratt bör de flesta få till en bra körställning. Även skjutmånen räcker till, utom för riktigt storvuxna.
Passagerarstolen saknar eljusteringen, men har annars motsvarande komfort, förutom att höjdjustering saknas. Baksätet är vuxet för biltypen och ger godkänd komfort för två vuxna även om sittdynan känns i kortaste laget. Reservsätet i mitten är inte komfortabelt. Ett mittarmstöd kan fällas fram ur ryggstödet. Soffans ryggstöd går att fälla för att skapa ett lastutrymme.
Instrumenteringen kan skymmas av ratten med höjd stol och sänkt ratt. Två stora urtavlor med varvräknaren till vänster och hastighetsmätaren till höger. Däremellan digital avläsning av temp och bränslemängd samt vilken växel som ligger i. P-, R-, N- och D-läge samt möjlighet till att växla manuellt med stora paddlar på varje sida under ratten.
Ovanför visas om 2WD- eller 4WD-lägena ligger i. Dessa manövreras elektroniskt med en ratt och omfattar tvåhjulsdrift hög, fyrhjulsdrift hög, fyrhjulsdrift hög med låst mellandifferential och fyrhjulsdrift låg med låst mellandiff. Som på de flesta bilar med den här typen av elektrisk inkoppling går det alldeles för långsamt, enligt vår smak.
Reglagen och manövertangenterna är väl placerade, tydligt utmärkta och belysta. Bakom ratten till vänster finns ljusfunktionerna, med automatikläge, och till höger torkare och spolning. Radio, navigation, samt telefunktioner manövreras i små tangenter till vänster på ratten och farthållaren på höger sida. En 7-tums pekskärm för radio, navigation och backkameran visade en diffus bild. Objektivet för kameran blir lätt nedsmutsat. Kan inte ersätta en bra backspegel.
Bilen startas nyckellöst. Antisladd och varningen för körfältsbyte kan kopplas ur. Elfönsterhissar fram/bak. Värmen/ventilationen var tillfredsställande och klimatanläggningen effektiv.
Hela bilen andas modern personbil i inredningen, vilket innebär stora brister som arbetsplats. Det som finns är fack i alla fyra dörrarna, två mugghållare mellan sätena fram och två i mittarmstödet bak. Samt ett låsbart handskfack. Ett glasögonfack i taket.
Sikten runtom är bra med stora eluppvärmda och elmanövrerade backspeglar. Vindrutestolparna är skrymmande vilket förvärras av att torkaren inte går tillräckligt långt ut i vänsterkant. Bra innerbackspegel. Solskydden fungerar bra framåt men dåligt vid sidoljus. Innerbelysning mitt i taket samt kartläsningslampor åt båda hållen fram.
Krockkuddar och sidokrockkuddar fram är naturligtvis standard liksom knäkrockkudde för föraren och sidokrockgardiner fram/bak. Trepunktsbälten på alla fem sittplatserna med justerbara övre fästpunkter fram. De fem huvudskydden kan bara regleras i höjdled.
Den ljudisolerade motorhuven är mycket tung och det är trångt runt den längsmonterade motorn. Alla kontroller och påfyllningar är dock välmarkerade och hjälpligt åtkomliga. Dock med undantag för lampbyten. Bra med en kombinerad stänk- och skyddsplåt under motorn.
På vägen känns L200 mer som en maffig personbil än en liten lastbil. Fjädringen är ganska hård, något stötig, men känns ändå mjuk beroende på lång fjädringsväg. Maxlastad sjunker den ungefär 10 cm bak. Servostyrningen känns oprecis samt har noll vägkontakt och många rattvarv ger mycket vevande i stadstrafik. Nya L200 är stadig och riktningsstabil med lätt last men egenskaperna försämras märkbart med last.
En pickup är även avsedda att gå i terräng med lång fjädringsväg och relativt mjuk fjädring. L200 sköter sig med den äran vid sidan av vägen. Där terrängkörningslagen så tillåter. Med fel lastning och det väggrepp som dagens moderna däck ger i kombination med hög tyngdpunkt bakom bakaxeln med last är det ingen svårighet att lägga bilen på sidan. Liksom alla konkurrenter löser man det här problemet med lastkännande antispinn- och antisladdsystem. Släpvagnsvikten är 3 100 kilo. Notera att flera konkurrenter i dag har 3 500 kilo som dragvikt.
Ljudnivån i L200 är personbilsmässig. Vi mätte upp förhållandevis låga 66 decibel på knagglig asfalt vid 110 km/tim och ca 1 800 varv på sexan. Vid 70 km/tim 62 decibel på fyran och femman och 63 på trean. Bränsleförbrukningen var låga 0,8 liter/mil över vår distributionsslinga på 17 mil, med 600 kg på flaket.
Ekonomi
Pris, inkl. moms: Vår provbil, 399 875 kr.
Fordonsskatt: 14 147 kr.
Garantier: Nybil, 5 år eller 10 000 Vagnskada, nej. MAP avbrottsgaranti 5 år.mil. Rost, 12 år. Lack, nej. Elektronik, nej.
Serviceintervaller: 2 000 mil eller en gång om året.
Bränsleförbrukning: Testcykel WLTP. Blandad körning, 9,7 l/100 km. Låg, 11,1 l/100 km. Medium, 9,7 l/100 km. Hög 8,6 l/100 km. Extra hög, 10,1 l/100 km. Transportnytts snittförbrukning med 600 kg last, 8,0 l/100 km. Bränsletank, 75 liter. Adblue-tank, 21 liter.
Teknik
Motor: Turbodiesel med common rail och intercooler. Partikelfilter. Rak 4 cyl. 16 vent, två överliggande kamaxlar. 2 268 cm3. Max effekt 110 kW/150 hk vid 3 500 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 2 000 v/min. Miljö: Euro 6d-Temp. Koldioxidutsläpp, 254 g/km.
Kraftöverföring: Längsmonterad motor fram, drivning bak. Inkopplingsbar 4WD med hög- och lågväxel. Sexstegad automat. Finns även med sexväxlad manuell låda.
Prestanda: 0-100 km/tim, 11,8 sek. Med 600 kg last, ca 15,5 sek. Toppfart 171 km/tim.
Säkerhet: Förar- och urkopplingsbar passagerarkrockkudde. Krockkudde för knäna på förarsidan. Sidokrockgardiner och sidokrockkuddar. Huvudskydd på alla fem sittplatserna. Trepunktsbälten med dubbel bältessträckare med kraftbegränsare på förarsidan, enkel på passagerarsidan. I höjdled justerbara övre fästen på ytterplatserna fram. Akustisk bältespåminnare för samtliga sittplatser. ISO-FIX-fästen bak för barnstol.
Chassi: Hjulupphängning: Fram, individuell med dubbla länkarmar, skruvfjädrar och krängningshämmare. Bak, stel axel med längsgående bladfjädrar. Styrning, kuggstång, servo. Antal rattvarv, 3,75. Vänddiameter, 11,8 m. Bromsar, ventilerade skivor fram, trummor bak. ABS-bromsar med elektronisk bromskraftsfördelning. Antispinn, antisladd, dödavinkelnvarnare kollisionsvarningssystem, filbytesvarnare, varning vid oavsiktlig acceleration, stabilitetshjälp för släpvagn, starthjälp i backe, utförskörningskontroll, varningssystem vid backning.
Last och utrustning
Mått och vikter: Längd/bred/höjd 530,5/181,5/177,5 cm. Axelavstånd fram-bak 300,0/spårvidd /152,0-151,5 cm. Hjul, 265/60R18 110H. Tjänstevikt, 2 149 kg. Maxlast, 961 kg. Totalvikt, 3 110 kg. Max axelbelastning fram/bak 1 360/2 Taklast, 80 kg. Släpvagnsvikt, 3 100 kg.
Lastutrymme: Längd flak, 152,0 cm, Bredd, 147,0 cm. Bredd mellan hjulhus,106,0 cm. Höjd, 47,5 cm. Lasthöjd över marken, ca 87,0 cm olastad, ca 78,0 cm med maxlast.
Alternativen
Övriga L200-versioner: (I Sverige) Två karossversioner. Club Cab och Double Cab. Tre utrustningsalternativ, Komfort, Explorer och Premium. Ett motoralternativ, 110kW/150 hk, Euro 6. Sexväxlad manuell låda, Sexstegad automat endast till Double Cab.
Jämförbara konkurrenter: Ford Ranger, Isuzu D-Max, Nissan Navara, RAM 1500, Renault Alaskan, Toyota Hilux, VW Amarok.
Plus & Minus
+ Låg ljudnivå
Låg förbrukning
Bra förarmiljö
Bra halvljus
Lämplig dragbil
_ Ej skyddad mot småskador
Utvändig lastsäkring saknas
Dåligt med förvaringsplatser
Långsam inkoppling av 4WD
Instabil med maxlast
Text och foto:
Christer Andersson