CLdN, som är inriktat på kortare rorotransporter inom Europa och har linjetrafik till Göteborg, bygger ut sin kapacitet. Bland annat har rederiet beställt två 235 meter långa fartyg, med 8 000 filmeter var för last.
CLdN har sitt ursprung inom transporter mellan kontinenten och Storbritannien, men linjerna har expanderats till att omfatta också bland annat Sverige, Irland och Portugal. Företaget hanterar cirka 1 miljon godsenheter samt lika många nya bilar. De fartyg som ska beställas är tänkta att vidga fraktkapaciteten med 70 procent på fyra år, enligt företaget.
De två beställda skeppen på 8 000 filmeter uppges vara ungefär dubbelt så stora som branschens idag vanligaste fartyg. Tillväxten hos CLdN omfattar även andra fartyg mellan 4 700 och 8 000 filmeter. De kommer att byggas vid olika varv runt världen.
Samtidigt investerar CLdN:s hamndivision C Ro motsvarande cirka 1 miljard kronor i anpassningar till de nya fartygen, uppger företaget. Inte minst syftar det till att ta tillvara växande möjligheter inom hantering av nytillverkade bilar.