Till hösten tas de första förberedande spadtagen på världens längsta kombinerade väg- och järnvägstunnel Fehmarn Bält som ska öppnas år 2028.
Fehmarn Bält-tunneln som diskuterats i flera årtionden ser nu ut att ha tagit ett stort steg närmare att förverkligas. Tunneln ska innehålla 18 km motorväg och järnväg med i stort samma sträckning som färjelinjen Rödby–Puttgarden.
De politiska parterna bakom projektet Fehmarnbelt Fixed Link har beslutat att dra igång ett antal större byggnadsarbeten i Rödbyhavn på Lolland.
Femern A/S är det företag som har ansvar för planeringen från dansk sida. Femern A/S beskriver detta startbeslut i ett pressmeddelande som ett mycket viktigt steg och ett nytt kapitel i projektet.
De byggarbeten som drar igång under hösten 2019 i Rödbyhavn består av en fabrik som ska gjuta de 89 stora tunnel-element som sedan sänks och kopplas ihop under vattnet.
Dessutom anläggs en arbetshamn som ska serva fabriken liksom tunnelns portalbygge på den danska sidan. Därtill kommer kontor och förläggningar för Femern A/S personal och underleverantörer. Upphandlingen av maskiner för undervattensarbete och för muddring har också inletts.
Beslutet innebär att Danmark kan dra nytta av de 4,4 miljarder danska kronor som
EU-kommissionen redan beviljat projektet. Tyskland har, enligt danskarna, dragit benen efter sig tidigare men att byggstarten på den danska sidan innebär att tunneln kan öppnas 2028. Tidigare var målet satt till 2021. Även om det tyska godkännandet skulle överklagas på juridiska grunder kan detta inte att påverka projektets danska sida, resonerar danskarna.