
Brubakken kliver nu in på marknaden för motvikts- och lagertruckar under 10 ton. Det sker med hjälp av Unicarriers vars hela produktprogram nu även säljs under varumärket TCM. Oberoende återförsäljare har fått tillgång till TCM-truckarna, som känns igen på logotypen och den gula färgen.
Brubakken tar hand om TCM-agenturen i både Sverige och Norge:
– Det öppnar möjligheter att växa i segmentet under 10 ton och stärker vår position som maskin- och logistikpartner, säger Brubakkens vd Markus Åberg.
Norskägda Brubakken har hittills främst varit inriktat på mellantunga och tunga truckar för industrin, hamnar och terminaler, genom att man representerar Konecranes. Företaget räknar med att omsätta 200 miljoner kronor i Sverige under 2015, främst på försäljning av truckar, personliftar och service.
– Vi har nyligen anställt tre nya säljare och utökat med tio tekniker som också ska jobba för att få ut det nya konceptet på marknaden, säger Markus Åberg.
Brubakken nyintroducerade TCM på bred front på mässan Logistik & Transport i Göteborg i slutet på maj. Då visade Brubakken upp hela TCM-programmet i färgen gult. I en monter alldeles intill ställde Unicarriers – det tidigare Atlet – ut i stort sett samma produktprogram, men i vitgrått och med logotypen Unicarriers.
Av allt att döma beslutade Unicarriers ledning under våren att låta oberoende återförsäljare i Europa, ”dealers”, få tillgång till hela trucksortimentet under egen profil som skiljer sig mot det enhetliga grå designprogram som företaget presenterade i mitten av 2014.
På den europeiska marknaden utgörs produkterna i första hand av elektriska och dieseldrivna motviktare som tillverkas av Nissans tidigare fabrik i Spanien och av lagertruckar som tillverkas av det tidigare Atlet i Mölnlycke. TCM:s nya produktprogram är inte obekant för Brubakken. Det norska moderföretaget hade tidigare Nissanagenturen. Det var Nissans truckverksamhet som slogs samman med Hitachidottern TCM för några år sedan och sedan bildade Unicarriers.
Mats Udikas