Ny rapport vittnar om hur svensk industri påverkas av järnvägens brister.
Initiativet ”Omtag Svensk Järnväg” — som leds av branschorganisationen Tågföretagen — har publicerat en ny rapport med titeln ”Industribroms eller industrilyft?”.
I rapporten har 20 stora svenska industriföretag tillfrågats om hur de påverkas av bristerna och störningarna i järnvägssystemet.
Svaret blev att vart fjärde företag påverkas i sådan omfattning att det antingen direkt hotar deras investeringar eller expansion, eller att det leder till stora merkostnader och långsiktigt leder till fabriksnedläggningar.
− För ett land som Sverige är ett väl fungerande transportsystem en förutsättning för internationell konkurrenskraft. Vi ser ett stort behov av att tillförlitligheten på järnvägen ökar, både för att företagen ska kunna leverera sina varor och för att kunna rekrytera rätt kompetens, kommenterar Monica Lingegård, vd för SJ och ordförande i Tågföretagen.
Enligt rapporten står industrin inför två scenarier beroende på om järnvägssystemets brister kvarstår eller åtgärdas. Gapet mellan dessa scenarier kan innebära en skillnad på 320 miljarder kronor i förädlingsvärde för industrin år 2050, vilket motsvarar 3 procent av Sveriges BNP år 2050.
− Järnvägen kan komma att bli en faktor som avgör om vår industriella sektor står inför ett stagnationsscenario eller ett tillväxtscenario med ett växande bidrag till samhällsekonomin. Tillväxtscenariot kräver att bristerna i järnvägssystemet åtgärdas skyndsamt, uppger Henrik Dahlin, vd för Green Cargo och vice ordförande i Tågföretagen.
Här kan du läsa rapporten ”Omtag Svensk Järnväg”.