På två veckor har Bring presenterat samarbeten med tre svenska lastbilscentraler, varav två därmed lämnar sitt tidigare nätverk Onroad.
– Jag ska inte sticka under stol med att vi tappar tempo, säger Onroads vd Göran Arkler till Transportnytt.
Den 27 februari meddelade de två Onroad-delägarna LBC Frakt i Värmland och Närkefrakt att de lierat sig med Bring, det vill säga norska Posten. Och den 9 mars berättade Bring och Skellefteå Lastbilsstation, som inte är med i Onroad, att de ingått ett samarbetsavtal med varandra.
– De som går ur har ett års uppsägningstid så i det korta perspektivet händer egentligen ingenting, säger Göran Arkler, vd för Onroad.
Strategin att täcka hela Sverige ligger kvar för Onroad, som har verkat på det viset i tio år. Luckorna som lämnas av de tidigare medlemmarna är tänkta att täckas av nya samarbetspartner.
– Vi är fortfarande ett heltäckande nätverk, men det är klart att det här får en påverkan och att vi tappar lite tempo.
För Bring följer de nya samarbetena den linje som företaget har uppvisat sedan årsskiftet 2012/2013 då Ekdahls Åkeri i Malmö förvärvades. Likt Postnord vill Bring täcka hela Norden, vilket förutsätter ett heltäckande lastbilsnätverk i Sverige. Ett år senare köptes västsvenska West Cargo Vårgårda. Med LBC Frakt i Värmland och Närkefrakt bildas gemensamt ägda samarbetsbolag. Med Skellefteå Lastbilsstation, som uppges ha omfattande täckning i det mesta av Norrland, sluts alltså ett samarbetsavtal.
Lars Reiholdsson, vd för LBC Frakt i Värmland, berättar för Transportnytt om huvudskälen för bytet från Onroads nät till Brings.
– Vi kommer att kunna erbjuda den värmländska industrin en mycket bredare produktportfölj än idag. Vi får ett utbud av europeiska tjänster på styckegodssidan, och tillgång till Brings paketnätverk i hela Norden, med e-handelslösningar. Sen är det klart att vi ser framför oss att med satsningen som Bring gör i Norden ökar våra distributionsvolymer ganska kraftigt i Värmland, säger han.
Enligt Lars Reinholdsson grundar sig bytet från Onroad inte i något missnöje, och han är inte orolig för gruppen som hans företag lämnar.
– Det är ju så starka delägare kvar i Onroad, de kommer naturligtvis att finnas kvar. Och vi har mycket samarbete med Onroaddelägare i andra frågor. Det finns inga hard feelings på den sidan.
Magnus Svedberg, marknadschef på Skellefteå lastbilsstation, ser det nya avtalet med Bring som en väsentlig breddning av det samarbete som redan pågått i tolv år med nuvarande Bring Parcel, tidigare PNL, kring paket och standardpallar. Nu kommer även övriga områden inom Bring, såsom cargo, hemleveranser, ”quickpack” och expresstjänster, att ha lastbilsstationen till sin hjälp i hela Norrland.
– Den omedelbara effekten blir att vi utökar trafiken lite. Vi kör lite fler bilar och får en högre tillgångsgrad. Vi fyller bilarna på ett bättre sätt, säger Magnus Svedberg.
I fjol omsatte verksamheten cirka 230 miljoner kronor, berättar han.
– Vi brukar öka med 15–20 miljoner kronor per år, och i år blir det lite mer. Det nya i Bringsamarbetet innebär en ytterligare tempohöjning med kanske 10 miljoner kronor.
Alexander Kristofersson