Toyota har börjat använda de första bränslecellstruckarna i sin fabrik Motomachi i Toyota City, där vätgasbilen Mirai tillverkas. Fram till 2020 ska fabriken förses med närmare 180 stycken motviktstruckar med bränsleceller som drivs med vätgas.
Toyota fasar nu ut dieseldrivna motviktstruckar på sin Motomachi-fabrik och ersätter dem med eltruckar med bränsleceller som drivs med vätgas. Det är 2,5-tons motviktare som ersätts. På Motomachi tillverkas den bilmodellen Mirai som är försedd med bränsleceller och drivs med vätgas.
Bränslecellstruckarna är i grunden elektriska truckar där bränslecellaggregatet i trucken omvandlar vätgas till elektricitet. En viktig fördel med tekniken är att tankningen med vätgas sker på några minuter. Att ladda ett batteri tar åtskilliga timmar.
Bränslecellstruckarna är helt koldioxidfria, det enda utsläppen är vattenånga. Toyota räknar med att minska de årliga utsläppen av koldioxid vid Motomachi med 4000 ton till år 2020. Enligt ett pressmeddelande är ett långsiktigt miljömål att uppnå nollutsläpp av koldioxid år 2050 vid Toyotas fabriker.