Maersk har i samarbete med IBM börjat använda blockkedjeteknik för att hantera digital information om containerflödet. Tekniken som tidigare främst varit känd för kryptovalutan Bitcoin har börjat användas för logistiktillämpningar.
Många aktörer utvecklar logistiklösningar som bygger på blockkedjeteknik. Tekniken kan användas för att ge information både om varornas ursprung och själva godstransporterna.
I Transportnytt 4-2017 presenterar Henrik Sternberg forskare vid Lunds Universitet några av möjligheterna för blockkedjetekniken och ger några exempel på några av de utvecklingsprojekt inom området som pågår i världen.
Tidningen kan beställas från Transportnytts prenumerationsavdelning eller läsas digitalt genom vår partner Buyandread.
Ett givet användningsområde är att säkra informationen i ett flöde där många aktörer är inblandade. Det kan till exempel handla om att förhindra förfalskning av ursprungsinformation för varor som är tillverkade på ett miljömassigt och socialt hållbart sätt.
Blockkedjan kan också användas för att integrera många aktörer i en leveranskedja på ett effektivt sätt. Maersks och IBM:s lösnign bygger på en privat blockkedja där bara aktörerna i kedjan har tillgång till informationen. Det kan handla om fraktdokument och digitala tullstämplar som skrivs in i blockkedjan och på så vis blir synliga för alla aktörer.