I oktober blir Billerud Korsnäs först att använda det nya papperslagret i Gävle hamn. Anläggningen är avsedd att delas av olika kunder som använder containrar för transport av pappersrullar. Tillsammans med automationsgraden gör det anläggningen unik.
Peter Olson som är logistikchef på Billerud Korsnäs säger att i inledningsfasen är det kartong från pappersbruket i Frövi-Rockhammar, norr om Örebro, som kommer att lagras och hanteras här. Det är flöden som idag stuffas, det vill säga lastas i containrar, på Granudden i Gävle tillsammans med flödena från företagets bruk i Gävle, och därefter dras med tåg genom Gävle stad till hamnen. Nu kommer det att bli en genare väg för godset från Västmanland till containerterminalen.
Produkterna tas emot på slutna järnvägsvagnar som lastas av inomhus med truck. Därifrån hanteras de i ett automatiserat system som projekterats och programmerats av Midroc. Pappersrullarna staplas på varandra upp till 15 meters höjd i det 11 000 kvm stora lagret. Där kan produkterna lagras för kortare eller längre tid och när det är dags för transport plockas varje rulle fram individuellt.
Det finns två traverser med gripklor från tyska Bang Kransysteme och rullbanden kommer från finska Raumaster. Lastningen av containrarna görs manuellt med eltruckar från Linde. Det finns fyra portar där containrarna ställs på utsidan av huset och lastas från insidan. Kapaciteten är 200 containrar per dag.
– Det blir en konkurrenskraftig och hållbar lösning för oss och våra kunder, säger Peter Olson.
– Godset får en kortare väg och hanteringen blir effektivare. Nu börjar vi med Frövi och sedan kanske vi flyttar hit mer, steg för steg.
Vid invigningen var anläggningen tom, så när som på några rullar för test av utrustningen. När magasinet så småningom blir fullt kommer rullarna att packas tätt utan truckgångar. Traversernas gripklor lyfter allt uppifrån. Systemet kommer att kunna jobba automatiskt nattetid med att plocka fram de rullar som truckförarna ska arbeta med nästa morgon.
Anläggningen som byggts av NCC och kostat totalt 200 miljoner har kommit till genom ett samarbete mellan kommunala Gävle hamn och hamnens turkiska operatör Yilport som blir hyresgäst i lagret. Håkan Bergström som är försäljningschef på Yilport Gävle säger att de för samtal även med SCA och Stora Enso men ännu har ingen fler än Billerud Korsnäs kommit till beslut.
Expansiva Gävle hamn ska våren 2021 vara färdig med utbyggnaden av sin containerterminal med längre kaj och nya och större kranar. Det påbörjade arbetet med en delvis ny och elektrifierad järnvägsanslutning från Ostkustbanan har däremot pausats för att utredas mer av Trafikverket.
Jan Östlund