
I Transportnytts diskussionspaneler har den förutspåtts – telefonappen som berättar för chauffören var mottagaren är, och som kan användas för att styra om leveranser av paket som redan är på väg ut. Nu lanseras den av DPD i Storbritannien.
DPD är en av de stora aktörerna inom paketleveranser i Storbritannien, där hemleveranser är ett mycket vanligt sätt att distribuera e-handelsvaror till konsumenter. Den nya appen, som kallas Your DPD, ligger i privatpersonens telefon och ska rymma olika slags information för att gardera bägge parter mot bomkörningar i så många fall som möjligt.
Dels kan mottagaren lägga in en generell anvisning om vad som ska göras om hon eller han inte är hemma. En bild på ett uthus kan illustrera en angiven trygg plats, eller så kan det hänvisas till en granne eller ett anslutet utlämningsställe.
Men efter en bomkörning ska appen också kunna känna av om mottagaren kommer hem, med stöd av telefonens gps. I så fall kan ett nytt leveransförsök erbjudas på chaufförens hemväg, säg inom 90 minuter, hellre än att godset tas tillbaka till depån.
Dwain McDonald, chef för DPD:s brittiska verksamhet, beskrev ambitionen med appen vid evenemanget Nordic Delivery Conference redan för ett år sedan. Enligt Dwain McDonald hade hans verksamhet redan då fått ned andelen bomkörningsaviseringar från 12 procent av leveranserna i slutet av 1990-talet till under 4 procent.
Vid konferensframträdandet då såg Dwain McDonald framför sig att chauffören skulle kunna fånga mottagaren också ute på ett kafé, men konstaterade att åkarna ännu inte anser sig vara redo för det. Han förutsåg också att användare kan studsa på att appen avslöjar deras position (en funktion som i och för sig kan stängas av), men bedömde att taxitjänsten Uber har banat väg för acceptansen tack vare att transporttjänsten blir så mycket bättre.
I samband med den nya appen preciserar transportören ett halvtimmeslångt tidsfönster för mottagaren. Hittills har DPD aviserat timslånga tidsfönster. Båda måtten innebär förstås mycket långt gången tidsprecision mot vad vi i Sverige är vana vid.
DPD är världsomspännande och ingår i Geopost, paketdivisionen under statliga franska La Poste.
Alexander Kristofersson