Sendify och Fraktabilligt är namnen på två av de nyare tillskotten i den flora av fraktförmedlare som börjat frodas på nätet. Men de olika webbtjänsterna har skilda transportörer i sina stall, och Transportnytts snabbtest visar att fraktköparen kan tjäna på att kolla resultatet hos flera aktörer.
Genom enkla formulär på nätet kan den som har varor att skicka, men som själv inte har en bred palett av transportörskontrakt, få tillgång till många fraktalternativ inom några sekunder – och ofta med rabatt jämfört med vad det hade kostat att vända sig direkt till en av speditionsjättarna.
På exempelvis Fraktabilligts sajt räcker det med att uppge postnumren för hämtning av leverans, samt huruvida mottagaren är ett företag eller en privatperson, så kommer det några sekunder senare upp priser och ledtidsuppskattningar för den storlek på försändelse som har angetts. Varken inloggning eller fulla adresser krävs.
Och i stort sett ser tjänsten på ytan likartad ut hos kollegor som nyöppnade Sendify, Fraktjakt (en relativ veteran, som hållit på sedan 2008) och Budguiden. De skiljer sig något i hur mycket de lyfter fram vilka transportörer som ska utföra frakten – det kan vara jättar som DHL och TNT.
Fraktabilligt och Sendify hör till dem som intar speditörsrollen, det vill säga står som återförsäljare av hela frakttjänsten gentemot kunden, medan exempelvis Budguiden hänvisar transportköparen att göra överenskommelsen direkt med transportföretaget. Budguiden – i likhet med GPS-utnyttjande realtidskontaktförmedlaren Cargospace 24 som Transportnytt skrivit om tidigare – tjänar istället sin peng på en fast avgift som transportören betalar för att få sitt tjänsteutbud exponerat på sajten.
Bakom varje tjänsts webbformulär döljer sig datakopplingar till ett antal transportörsföretag, som gjort sina priser, uppskattade ledtider och kanske till och med tidtabeller tillgängliga digitalt. Större transportköpare kan ofta välja själva mellan transportörer som de är kopplade till med egna priskontrakt och transportadministrativa system (TA-system), men för mindre och medelstora företag kan en transportförmedlare på nätet vara ett mer lättillgängligt alternativ.
Transportnytt har inte undersökt tjänsterna tillräckligt noga för att alls recensera eller rangordna dem, men av ett snabbtest framgår det tydligt att det underliggande transportörsutbudet varierar mellan tjänsterna och kan vara ofullständigt på vissa sträckor. Följaktligen kan det nog vara klokt att kolla pris och villkor hos flera av webbaktörerna innan man beställer sina första transporter.
En tisdag i december gick vi in på hemsidorna för aktörerna Fraktabilligt, Sendify, Fraktjakt och Budguiden, och stickprovstestade med två tänkbara försändelser: en pall på 600 kilo från Stockholmsförort till en ångermanländsk by, respektive ett halvmeterlångt tolvkilospaket från Bollnäs till Mölndal.
För pallen hamnade tre aktörer i spannet 1157–1521 kronor medan Fraktabilligt stack ut med låga 778 kronor (utan att förefalla långsammare).
För tolvkilospaketet hamnade Fraktabilligt och Sendify lågt i pris, från 127 respektive 146 kronor, medan billigaste alternativet hos Fraktjakt hamnade på en femhundring. Hos Budguiden, som kanske är fokuserat främst på just lokala bud med samma bil från dörr till dörr, tycks frågan dock ha träffat helt snett. De erbjudna priserna från 7 241 kronor och uppåt skulle nog de flesta logistiker se som en aning saftiga för tolv kilo inrikes. Kan man julönska sig ett orimlighetsfilter?
De nämnda aktörerna är inte tänkta att utgöra mer än exempel. Till övriga företag med närbesläktade tjänster hör skånska Packbud, där före detta skidåkaren Thomas Fogdö räknas till grundarna. Där är det varuägaren som med framförhållning får annonsera sitt uppdrag, och transportörer som tävla om att lägga lägsta budet.
Alexander Kristofersson