Västsvenska Alelion, som utvecklar och säljer litiumjonbatterier inte minst för truckar, har beslutat bygga Sveriges första storskaliga tillverkningsanläggning för batteritypen. Den ska stå klar i Göteborg redan i år, och vd Daniel Troedsson utlovar ”extremt kort återbetalningstid” på investeringen.
Alelion har status som ”preferred supplier” hos trucktillverkarna Jungheinrich och Toyota Material Handling. Alelion började med litiumjonbatterier redan 2006. Företagets batterier tillverkas av battericeller från underleverantörer, och hittills har även produktionen köpts in hos utländska fabriker.
Men i ljuset av en allt snabbare övergång från blysyrabatterier till litiumjonbatterier hos truckkunderna har företaget nu bestämt sig för att skriva nästa kapitel. Det görs med en ny produktgeneration, som Alelion kallar tredje generationen. Där är batterierna moduluppbyggda på ett sätt som gör att de ska kunna kundanpassas fullständigt trots att produktionslinjen blir höggradigt automatiserad. Och i en byggnad på Volvos område i Torslanda etableras den egna produktionen, som till en början kan tillverka batterier med total kapacitet strax under 500 megawattimmar per år. Ett tjugotal personer ska nyanställas.
Under de första nio månaderna 2017 var företagets nettoomsättning 106 miljoner kronor, att jämföra med 26 miljoner kronor under motsvarande period ett år tidigare.