
Nu når det riksdagen, regeringens förslag om klampning och straffavgifter på upp till 40 000 kronor vid brott mot reglerna för lastbilstransporter – och den 1 mars ska de skärpta reglerna träda i kraft. Sveriges åkeriföretag gläder sig.
– Det ökar förutsättningarna för sund konkurrens för våra medlemmar, även om vi inte är hela vägen framme på alla punkter, säger Rickard Gegö, vd för branschföreningen Sveriges åkeriföretag, i ett pressmeddelande.
Förslaget ger myndigheter rätt att ta till kraftfullare medel när åkerier eller chaufförer bryter mot exempelvis körtider, vilotider eller cabotageregler. De får möjlighet att klampa fordon, så att det säkerställs att ett förbud mot fortsatt färd också följs. Sanktionsavgiften för olagligt cabotage, vilken i Transportstyrelsens ursprungsförslag var 20 000 kronor, har som Transportnytt tidigare nämnt höjts till 40 000 kronor – något som Rickard Gegö på Sveriges åkeriföretag ser mycket positivt på:
– Propositionen innehåller till stora delar det vi arbetat för under många år, vilket ger myndigheterna verkliga verktyg att stoppa olagliga ekipage.