Steg för steg närmar sig självkörandet vardagen i logistiken. Redan i höst hoppas DB Schenker och fordonsoperatören Einride kunna köra vad de kallar ”världens första självkörande eldrivna transportsystem för tunga transporter på allmän väg”, på en mycket kort sträcka i Jönköping.
Sedan tidigare har Einride ansökt hos Transportstyrelsen om att få starta försök tillsammans med Lidl på en sträcka av 4 kilometer i Halmstad, till stor del allmän väg. I höstas (2017) siktade de på att driften skulle kunna starta nu i höst 2018.
Men möjligen hinner det nu aviserade samarbetet mellan Einride och DB Schenker alltså köra om. Även det planeras för driftsättning i höst, och omfattar väsentligt kortare sträcka på allmän väg. Det rör sig om transporter mellan två DB Schenker-verksamheter i Jönköping. På var sin sida om Skruvgatan, som är allmän väg, ligger transportterminalen för Jönköpingsregionen respektive DB Schenker Logistics lageranläggning för tredjepartslogistik. Fågelvägen mellan husen är under 100 meter, men en bil behöver åka ett par hundra meter.
Ordet självkörande kan hittills uppfattas som starkt, eftersom den lagstiftning som tillåter försök tills vidare förutsätter att varje fordon har sin egen förare antingen i sig eller utanför. Men ju mer automatiserat fordonet är, desto mindre aktiv behöver föraren vara.
Transportstyrelsen säger sig vilja bidra till utvecklingen av självkörandet, men det ligger på den som vill organisera försök med självkörande fordon att först bevisa att det sker riskfritt i fallet. Hittills finns ett försök i drift, Nobinas lilla buss i Kista mellan köpcentrumet, där tunnelbanestationen ligger, och Kistamässan. Den har tillstånd att köra i 20 kilometer i timmen.
Hur regelverket för självkörande fordon skulle kunna bli mer tillåtande på sikt har nyligen föreslagits av en utredare.
Alexander Kristofersson